Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningövrigtkeramikugnarugnkeramikugnchematex
Läst 272 ggr
Svante.Larsson
0

frågor om element

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan!
Köpte en begagnad ugn för ett tag sen och en slinga har gått av i den.
Min fråga är då om man kan "hoppa över den" trasiga slingan genom att helt enkelt flytta kontakten till nästa slinga?
Där ligger totalt fyra slingor på en krets var av en som inte är hel då. Eller blir det helt galet om jag gör så?
Vet inte riktigt om ugnen behöver rätt sorts motstånd för att värma rätt eller hur det funkar.
Har beställt nya slingor men det skulle ta ett tag innan jag får dom och har ingen lust att vänta..
Ugnen är en chematex CFT160

Bilden där man ser mina fingrar ska det vara en slinga i och andra bilden där jag håller i kabeln har jag "hoppat över" den slingan.

Mvh Svante

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör ingenting förrän du fått ett nytt element.
Det blir heltokigt om du gör som du föreslår, vilket resulterar i att du får beställa fler element…😬

CFT160 har 7 olika sorters element.
1-14
2-13
3-12
4-11
5-10
6-9
7-8
Har du beställt rätt nummer…?
Se bilden, som visar placeringen sett framifrån ugnen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-06-15 00:11 av Bo§e
Svante.Larsson
0

#1: mistänkte detta! men tänkte att det kan vara värt att fråga.

japp rätt är beställd! det fick jag hjälp med :)
tack för hjälpen!

Bo§e
1

Passa på att rita av hur elementen är sammankopplade på ugnens baksida, medan du har chansen…
Den skissen kan bli ovärderlig i framtiden, eftersom det kan se ganska "rörigt" ut om man inte har något att utgå från.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-06-15 16:44 av Bo§e
nyburgaren
0

kopplade förbi ett element på en 400 liters ugn en gång.. det funkade då, kan tänka mig jag ökade effekten på ugnen. vi brände många ugnar med min förbi koppling inget att rekommendera .. fick tråd men den va tjock och var svårlindad tror den var 3mm,,