Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 182 ggr
GertrudRosa
0

Bränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska låna en ugn idag och skröjbränna lite glasyrprover. Ugnen är gjord så att den ”frånkopplar” när topptemp är nådd, och jag har lärt mig att man ska stanna på topptemp ca 15 min för utjämning. Vad tror ni? Måste jag styra ungen manuellt? Bifogar bild på styrsystemet och instruktionerna

Bo§e
0

Pedagogisk och tydlig instruktion, tycker jag.
Gör precis vad som står där.

I ditt skröj-fall kan det bli:
Topptemp: 980°C
Procentratten: 50%
Tidsratten: 6 timmar.

Men den här styrningen har ingen möjlighet till utjämningstid, så du får "fuska" litet, och lägga topptemperaturen en aning högre än vad du tänkt….kanske 5°C högre.
Eller så testar du först med den temperatur du tänkt, helt enkelt, och ser hur det går…eftersom det handlar om en skröj, tror jag det duger bra…

Obs! Styrsystemet är begränsat till max 1200°C (märkt med rött på skalan)
Detta nämns i beskrivningen, och om begränsningen är 1200°C, betyder det att mätsystemet är av "Typ K", vars givare inte klarar högre temperatur. Så, det måste respekteras.
Men, du skulle ju bara skröjbränna, så det blir inga problem…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-07-12 10:50 av Bo§e
GertrudRosa
0

Tack Bosse! Ska testa med 5 grader högre.
Dock räknade jagat att jag skulle köra 10% i 6 timmar, då det väl ska stiga ca 100 grader i timmen de första timmarna? Om man bränner upp till 980 är väl 100 grader/timmen 10% av topptemperatur?
Eller har jag förstått systemet fel?

Bo§e
1

Hmm…ja, jag tror att du förstått litet fel…

Procenten är procent av ugnens effekt.
50% betyder att ugnen går ungefär på "halv fart", vilket brukar vara "lagom fort" den första biten av bränningen.
Och tidsratten bestämmer hur länge den skall gå med halv fart….därefter går den över till "full fart" resten av bränningen, tills topptemperaturen nåtts.

Så 50% effekt i 6 timmar blir ungefär (!) som om du på en modern automatik väljer 100°C/h till ca 600°C…därefter full fart.
Ingen jätteprecision, men ungefär så….

GertrudRosa
0

Okej! Tack! Vilken tur att jag frågade det också annars hade jag nog satt på 10%…
Ska testa det!

GertrudRosa
0

Men nu bränner jag ju ganska tunna saker, typ glasyrprover och en och annan liten kopp. Om jag skulle bränna tjockare, tror du att 30 eller 40% skulle vara lagom då dom första timmarna?

Bo§e
0

Gå helst inte under 40%, för då riskerar man att temperaturen inte orkar stiga tillräckligt högt under de 6 timmarna.

Sådana här analoga styrningar kan kännas litet främmande, jämfört med digitala styrsystem….

GertrudRosa
0

#6: ja, känns lite främmande. Men tack för tips, det är ju bara att testa sig fram tänker jag