Keramik iFokus

Keramik

Läst 274 ggr
andrea_karlsson
0

Skålar spricker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag har haft problem med att vissa av mina skålar spricker sönder helt eller delvis. Detta gäller inte alla i bränningen, exempelvis senaste bränningen höll 4 skålar medans 2 fick sprickor. Endast några stora skålar har fått sprickor, alla mindre föremål klarar sig bra. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?

Bränner på 1240 °C (lägre temperatur funkar ej då glasyren blir bubblig, dock gick inget i sönder vid lägre temp.)

Hoppas någon av er kan hjälpa mig!

Ulla
0

Hej!
När jag tittar på dina bilder så ser det ut som om du bara har glaserat insidan. Stämmer det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Glaze
1

Hej!
Samma sak hände min kollega alldeles nyligen.
Det enda vi kunde se var att skärven var mycket tunn och glasyren lite tjock (i förhållande till skärven). Kan det vara ett spår att gå efter i ditt fall?

För övrigt tycker jag skålen med den glasyren är mycket fin!

Ålands folkhögskola
1

Om skålen är enbart glaserad på ena sidan kan det vara glasyren som trycker sönder den

Ulla
1

Jag har råkat ut för det vid något tillfälle. Då såg det ut som om det var glasyren som orsakade en spänning i godset då den fanns bara på ena sidan. Glasyren verkade dra ihop sig mera än leran. Den var då ganska tjockt glaserad. Om man redan innan har litet spänningar i leran så kanske de kan förstärkas av vissa glasyrer?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

andrea_karlsson
0

#2: #3: #4: Tack för svaren! Får testa att glasera lite tunnare alternativt glasera på utsidan eller liknande!