Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 222 ggr
Virreslirre
0

Glasyrkritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag håller på och kämpar med en harpälsglasyr(ungefär) Jag har kommit ganska nära nu men den är lite rinnig. Så jag har bytt ut delar av nefelinsyenitet mot kfpt i en linjeblandning som jag ska testa. Tanken är att det ska bli lite mer svårsmält. Jag är dock medveten om att det är två rätt olika materisl. Men är det någon som har en annan idé om hur jag får den att liksom rinna ut/blandas över en större yta om ni förstår?
Alltså att det blå och gröna har en bredare gradient.

Bo§e
0

Om du vill ändra glasyrens sätt att flyta, är "tumregeln" att ändra balansen mellan lerämnet(kaolin) och det flussande ämnet (nefelinsyeniten)

I ditt fall kanske det räcker med att öka kaolinmängden en aning, på bekostnad av nefelinsyeniten….?…och inte byta ut något….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-08-13 14:03 av Bo§e
Virreslirre
0

Ahhh oki!
Så jag justerar upp det. Jag har 13.3 kaolin i nu. Så då balanserar jag upp det i kanske inkrement om.. 5%, kan det vara något?
När man pratar flyttal, kan det vara något som påverkar också? Den är blandad så jag ligger på 147 nu.

Tack!!

Bo§e
2

#2: Kanske ännu tajtare inkrement…..vad jag förstår är det bara en liten förändring som behövs…

Flyttal: Ja, viskositeten spelar förstås en viktig roll.
Laborera litet kring nuvarande viskositet, uppåt och nedåt, men med försiktighet.
Men (och nu gissar jag) när man tittar på din bild, "känns" det inte som att viskositeten är särskilt fel. Vänta med detta tills du provat andra förändringar.

En känsla jag får:
Kanske hela problemet skulle lösas som en gordisk knut, om du behåller både blandning och viskositet precis som de är, men bara sänker bränntemperaturen några grader…
Kanske något att testa först, innan du ändrar något annat….? Prova med 5°C sänkning, och kanske även 10°C…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Den blå färgen uppstår när glasyren är tjock nog så att ändra på kvarts och aluminium hjälper nog inte, jag förmodar att det finns bor i receptet? Kanske du skulle prova med att göra glasyren lite mera seg med magnesit till exempel.

Virreslirre
0

#4: Tack! Alright, jag började testa lite enligt dina och bosses råd. Det slår mig nu när jag sitter med min lilla påse magnesit(som jag aldrig använt förut) att jag inte riktigt vet hur mycket jag behöver.
Kommer det påverka glasyren i stort eller kan jag tillföra den bara som man gör med oxid så att säga? Hur mycket bör man börja med i procent, ska det vara cirkus 1,2,3 osv?

ler
1

Du kan prova med 5-10-15%