Keramik iFokus

Keramik

Etiketterbränningeldfast
Läst 194 ggr
GertrudRosa
0

Köpa eldfast tegel

God förmiddag alla! Jag är ute efter eldfast tegel och hittar för tillfället inget på marketplace eller blocket så tänkte se om någon här vet någon som säljer. Ska bygga en liten vedeldad ugn på tomten så därav behovet. Bor utanför Sollefteå så gärna i Västerbotten eller västernorrland men andra tips tar jag gärna också.

Allt gott
Gertrud

bjorn.lindberg
0

Tänkte du köpa begagnad sten eller går det bra med nya stenar? Jag köpte tidigare i år och nya stenar är inte superbilliga tyvärr. Om du köper en hel pall från Kina, ca 450 stenar per pall, så kan du kanske komma ner till runt 40-50 kr per sten inklusive importavgifter och moms. Allt jag hittat i Europa är dyrare.

Lite av problemet med begagnad sten i Sverige är att man inte bygger så mycket skorstenar till industrin i sten längre. Om jag fattat det rätt så glidgjuter man skorstenar nu för tiden. Vidare spekulerar jag att sten används mest till ytor som behöver bytas ut, typ insidan på smältugnar, och när de är slut så är det inte mycket kvar ungefär.

GertrudRosa
0

Ja, har också letat runt lite och det ligger över 50 kr/stenen… Men tänker ändå att man kan testa med begagnade eldfasta tegelstenar? Har hittat en kvinna som säljer sina som har varit i skorstenen, och de ser fräscha ut och inte genombrända. Tänker att jag testar och om det inte funkar får jag kanske köpa nya…

bjorn.lindberg
0

#2: Låter som en plan, kolla så det inte är rödtegel bara. Om du kollar på stenen så kan det stå nåt i stil med SK-34. SK här betyder så vitt jag vet Seger Kägla (på tyska Segerkegel). Det ger nån slags ide om hur mycket stryk de tål innan de börjar krympa en smula. Oklart hur långt ner du kan gå innan det blir ett problem, men jag gissar att du klarar dig om du håller dig över SK-20. Nån här kan säkert berätta hur låg kägla som är rimligt. Hur varmt tänker du bränna?

L.A.E
0

1 st eldfast tegel hård ca 40 kr inklusive moms ,1750 grader
1 st typ-26 eldfast isoler tegel ligger tyvärr på ca 70 kr inklusive moms 1430 grader
brukar köpa från
kamintillbehor.se

• Redigerat 2022-09-06 15:58 av L.A.E
bjorn.lindberg
0

#4: Ja just, de finns också, tror problemet för min del var att de inte hade tegel i den storleken jag hade ritat för. Bra priser onekligen :)

GertrudRosa
0

#3: Jag bränner för tillfället bara lergods men vill gärna ha en ugn som tåg stengodstemperaturer också, så tänker ändå bygga en som pallar 1300 grader. Har hittat en annan som säljer och det är rödtegel (ser det ut på bilden) men hon säger att dom är eldfasta då de handslogs sent 1800-tal, och då gjordes bara kvalitetsten. Vet du om detta är sant? Vore toppen med dessa stenar då det är väldigt nära mitt hem men vill inte göra ett dåligt köp.

Bo§e
0

#6: Svårt att veta vad det är för sten, men att de är röda är ett dåligt tecken, eller i alla fall en anledning att vara litet misstänksam….
Jag tvivlar på att de klarar av stengodsbränning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

GertrudRosa
0

#7: Okej. Tack för svar. Ska ringa en tegelexpert på måndag tänker jag så får jag nog ett tydligt svar.

GertrudRosa
0

Nu har jag hittat en annan som säljer nytt tegel med betäckningen: brandbarhet A1
Teglet är lilasvart men när jag googlar på brandbarhet A1 får jag upp eldfasta stenar
Vet någon nåt om detta?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brandklass A1 betyder bara att materialet är obrännbart, och inte innehåller något brännbart material.
Det ger m.a.o. inte någon information som är intressant ur en keramikers synpunkt…

GertrudRosa
0

Okej. Det va synd. Väldigt svårt att få tag på ett eldfast tegel utan att det ruinerar ens ekonomi…

Bo§e
0

Firma Industri-Eldfast i Mölndal kan vara ett spår att följa upp….
031-679380

Även firma Electroheat, Gbg kan löna sig att kontakta:
031- 7643630

• Redigerat 2022-09-21 15:50 av Bo§e