Bomsplattor
Inte för att jag har några, men vad är grejen? Varför vill man torka muggar på en sån? Känns som undersidan av muggen tar form av bomsplattan?
Man har kopparna upp och ner vid torkningen så att dom bevarar formen
Bara en tanke…men jag undrar hur dessa skulle fungera….?
https://varuhus1.se/laga-koner-10-pack?gclid=EAIaIQobChMIydHh3q6U-gIV_RoGAB3Ifg1eEAQYBiABEgIEDfD_BwE
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det tänker jag att det skulle funka

#5: men guuuud Lennart!! Har du svarvat eller gjutit egna..30 år sedan♡ härliga tider..har du lagt typ schellack på för att de ska kunna "krypa lite vid torkningen och int häfta fast…

#4: ja men värt att prova..

#3: bosse bosse du är och förblir en fader fahrfarah♡ nu har jag beställt och är de inte av gele eller mjukgummi så borde de funka. Stort tack..men e lite sugen på att svarva egna..Lennarts var ju himla stylisch♡
#6: Gjutit dom för länge sen och ingen behandling bara ren gips
Drejas först i lera och för att sedan gjutas av och göra en moderform som grund som också sprejas eller målas så det inte suger fast vid gjutning
- Redigerat 2022-09-14 17:37 av L.A.E
#2: Så klart, tänkte inte på den möjligheten :)
#9: Ja, och vissa hårdgipser ger också den efterfrågade grönaktiga färgen….🙂
(Men det har ju ingen praktisk betydelse…)
Gammal som jag är, gillar jag förstås schellack som ytbehandling, men t.ex. vanlig polyuretanlack går också bra…..t.o.m. golvpolish ger en fullgod yta…..
- Redigerat 2022-09-14 17:52 av Bo§e
Schellack är ju svårt att få tag på nuförtiden, dom hade någon vattenbaserad variant i färgaffären, tur att man har ett litet lager
Jag har aldrig hört ordet förut. Heter de verkligen bomsplattor? Sökte på internet men hittade bara bromsplattor :-)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kul med fabriksslang, vilket det troligen är.
Sådana uttryck kan vara väldigt lokala, detta kanske härstammande från Lidköping/Rörstrand….?….eftersom det känns nytt för mig…
- Redigerat 2022-09-14 19:52 av Bo§e
Bomsplatten på tyska är en platta av porslin som kan användas till laboratorium, att ställa varma saker på men kan användas till mycket annat också.
Jag använder både torkboms och brännboms om så krävs.
Fantastiskt fynd av Bosse!
bara godset passar mellan de små rillorna runt konen.
Meningen är ju att detaljen ska kunna krympa och uten alltför stort motstånd kunna glida på konen.
På Capellagårdenfanns det små koner liknande de som lennart visade. Drejade i lera, brända, sen på med plattsmet. Kunde följa med in i ugnen också om man ville.

#11: schellack blir så fint..lite honungsgult även vid bra spädning..hmm…man kanske skulle ta och göra en moderform..det var ju ett tag sedan men minne är bra:-)

#16: ha ha Hans-jörgrn presis vad jag tänkte..men i nästa stund..går inte david till berget..så…dvs då får väl jag slipa eller göra anpassad storlek..det kan vara att de är lite för branta i lutningen..att tyngden gör att de mera sätter sig..ja detta blir spännande..jag har beställt så jag kan ta med en upp till dig.

#14: jo så är det nog..det var nog Kent Eriksson som jag lärde det mig av..brönde provugnen åt honom ibland och då var det bomsplattor under allt som hade med parian att göra.
Säkert gammalt rörstrandsord..många tyskar på fabriken var det ju ♡
Där ser man. Spännande med språk
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#16: Ja, de där rillorna är förstås litet störande..
Man får lita på turen….🙂

Konerna ligger på posten här för avhämtning:-). Snabb leverans..ska bli roligt att öppna..joppas de inte är av mjukplast;-))
Håller tummarna att de inte är för mjuka…

Nu tusan har "bomsen" kommit..snabbaste leveransen..
Och jag tror faktiskt att de funkar..de är semimjuka men trycket blir jämnr och det blir lufttätt så det blir rejält stabilt
Det är ett par cm mellan rillorna så det funkar att anpassa..hmm..ska bli spännande att prova..man kam ju i värsta fall sikta över lite potatismjöl;-) lögger upp bild.
Stort tack för engagemeng

Kul att det gick så bra…! 🙂
Apropå "sikta potatismjöl":
Skulle man inte kunna prova att spraya/gnugga in "Pledge" möbelpolish…?
Allt som behandlas med Pledge blir ruskigt "glatt"..!
Ett Pledgat armstöd leder till att armen envist halkar av…🙂
Har provat Pledge, men inte i keramiska sammanhang, så detta skall ses som ännu en "vild, oprövad idé"…..
- Redigerat 2022-09-16 23:41 av Bo§e

#27: ha ha vilken grej pledge ja men för tusan I give it a try… ytan är glatt redan nu så troligen behövs det inte..
Får skicka ett utlåtande så snart jag provat:-).
Men kul tanke med polishet:-))
Har "pledgat" en gitarr en gång.
Den blev jättefin, men det var nog första och sista gången…🙂

#29: halkat loss på guran mao.. härligt med finslipade toner;-)