Glansguld
Hej jag har lite glansgult och platina som blivit stående..och där med hårt eller semihårt..förr vet jag att det fanns en olja man kunde blanda med…
Någon som sitter inne med några bra tips på hur man mjukgör denna produkt
Hårt: Hoppet är att betrakta som ute….
Semi-hårt: Chans till räddning….
Jag har hört (hörsägen) att någon lyckats "få igång" halvmjukt guld med lösningsmedel som thinner eller aceton, men det är inget tips som jag vågar ställa mig bakom…
Däremot brukar det gå bra med den speciella guldförtunningsolja som säljs där guldet säljs.
Men man får vara försiktig, så att det inte plötsligt blir för tunt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)

Tack. Frågade och fick till svar..nopp guldet är färskvara bara att kassera..men. nääö tror inte riktigt på det..
Det tror jag inte heller på, gör som Bosse säger och få tag på förtunning från leverantören och håll det sluten i en så stor flaska att du kan värma det och skaka så mycket du orkar. Är det stora mängder och du inte kan få till det så tror jag nog att jag kan ordna det snabbt. Om det skulle bli för tunt så ställer du ut det i en skål så ångar lösningsmedlet och du ser på när det är tjockt nog

#3: :-). Njae det är väl inte jättestora mängder men ändå..jag är för nyfiken och envis för att bara slänga det..och bra tips om att hålla det varmt ..var inne ovh kikade på en porslinsmålnings leverantör där fanns det guldförtunnings olja..eller så kör an lite aceton..spännande att prova
Tack för tipsen hör av er om någon kommer på mera
Jag har aldrig provat detta, men skulle man inte kunna banka sönder det stenhårda guldet, och "strössla" det på någon yta….?
Vågrät yta förstås, så att det inte rinner iväg…
I stället för att bara kasta det….
Bara en tanke….🙂
Möjligt men svårt att styra tjockleken och liksom att det inte får vara för tunt så bör det heller inte vara för tjockt
(Det är miljöfarligt va? Om det måste kasseras ska det i sådant fall in på återvinningsstation, antar jag.)

#7: japp så är det in på miljöfarligt.dessa är ju tillverkade långt innan miljökraven var hårda
Vet inte hur det ser ut nu, men för ett antal år sedan fick glansguld- och platina inte fraktas med flyg, pga att det var klassat som "farligt gods"…

#9: oj..hmm.vad var det som gjorde det..att det var lösningsmedel idem?
Tänkte på nagellack och div andra medicamenter
Vet inte men kan ha med brandfara att göra

#11: okej och jo så är det nog, explositionsrisk troligen..
Jag ska bli spännande om man får i gång guldet igen..tänkter att det måste ju vara både lösningsmedel och olja som dunstat. "Den som spar…han har… inget guld kvar;-). " är detta en sensmoral..;-)
Ja det är sensmoralen😉det är nog lösningsmedlet som avdunstar, oljan dunstar inte men kan oxidera och bli hård. Därför bör man inte tillsätta olja när man skall lösa upp det igen för då får man ett tunnare resultat som inte kommer att funka optimalt.
- Redigerat 2022-09-17 08:12 av ler
Den s.k. guldförtunningsoljan innehåller både lösniingsmedel OCH olja (dessutom rätt sorts olja) i lämpliga proportioner.
Sedan gäller det att inte späda för mycket, vilket är lätt gjort…
Men skulle det bli för tunt, kan man ju göra som nämns i #3….dvs låta det avdunsta ett tag, och prova igen…
- Redigerat 2022-09-17 13:29 av Bo§e

#14: åh så bra..jag har pyttelite av den sedan kan jag ju hör med print å design eller porslinsfabriken;-)