Biogas?
Korkad fråga… men… kan man bränna reducerande med biogas i en gasugn?
- Redigerat 2022-09-19 22:14 av Ferruma
Borde väl gå fint……eld äter alltid syre…
Men jag känner inte till biogasens energiinnehåll.
Om ugnen skall värmas upp med biogas, kanske man får anpassa brännarna till just den gasen, om det skall fungera bra.
Tänker att "vanliga" brännare för propan(gasol) inte är särskilt kompatibla….
Men med rätt brännare ser jag inga hinder…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-19 22:38 av Bo§e
Intressant!
Här verkar det finns information om energiinnehåll: https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/faq-om-biogas/vad-ar-energiinnehallet-i-naturgas-biogas-och-fordonsgas/
:)
Som jämförelse ger propan(gasol) 12,8kWh/kg.
Med andra ord har flytande biogas högre energiinnehåll (13,8)
Det finns olika munstycken till olika typer av gas, själv fick jag byta när vi gick över från stadsgas till naturgas.
Vem tror ni kan säga mig vilket munstycke som fungerar bra med biogas? Återförsäljarna (var köper man ens munstycken?)? Och så borde man då helst ha ett munstycke med fläkt, om jag förstått det hela rätt…?
Kanske på byggmarknad för proffs, eller det kanske finns något gasföretag där du bor AGA?
#6: Vet att Rohde har munstycken för stadsgas, https://www.rohde.eu/en/arts-and-crafts/products/gas-kilns/kg-series/kg-250-a?number=&c=362 det finns som tillval, Erdgasbrenner ServoJet. Du behöver en kompressor också i just det fallet, för lite tryck i stadsgasnätet. Oklart om det är tillämpligt i ditt fall men det kan ju vara nåt att kolla upp.
#8: Är inte erdgas naturgas? Jag försöker hitta något till biogas… :)
#10: Det stämmer, oklart om det funkar för biogas som sagt, kan vara värt att kolla in?
Egentligen tror jag det funkar med dina nuvarande brännare om du styr både lufttillförsel och gas, om du kan se flamman så skall den vara ljusblå vid neutral bränning, den får inte bli turkos för då är det reduktion. Så det sättet använder man också när man vill reducera att se på flamman
#11: Ah, du menar så, ok! Ja, måste kolla.
#12: Tack! Jag har ännu varken gasugn eller brännare. Behöver först klura ut vad det är jag ska köpa… :)
Vill du ha atmosfäriska brännare? I så fall kolla silex
Om du tänker köpa en ny gasugn, ta upp frågan med tillverkaren/försäljaren innan du beställer ugnen, så kan du säkert få den levererad med lämpliga brännare…
Tack för alla era tips!