Chamotte
Jag funderar lite på chamotte. Jag vet att det är ganska mycket i rakulera för att den skall tåla påfrestningarna och att leran liksom känns "stabilare" att arbeta med när man bygger grejer. Men jag undrar när man "måste" ha chamotte ? Hur gör ni ? T.e.x. hur stora grejer är smart att dreja eller t.ex. kavla och bygga med ochamotterad lera ? Har det någon betydelse efter bränning för hållbarheten av själva godset ? Många frågor…

Hej Hej
Jag kör helt utan chamotte, med min vanliga "drej" lera. Funkar fint.
Läste någonstans att man kan tillsätta Kyanit i leran för att få en bättre rakulera.
Har också läst att de speciella rakulerorna gör varken till eller från.
Vad gäller hur stora saker man kan göra så har inte jag testat den gränsen ännu…

Och jag antar att du inte har haft en massa problem med att grejer spricker och så….Men när "ska" man isåfall använda chamotterad lera, förutom när man vill ha det lite grova utseendet ?

Endel har spruckit… men å andra sidan så är ju det lite charmen med det hela. Själv är jag inte så förtjust i chamotterad lera iaf inte till lite mindre prydnadsföremål. Till större saker tycker jag inte att det gör något men lite mindre saker ,nja….
Kör du med gas eller vedeldad? Vilken lera använder du? Kan du beskriva din arbetsprocess? När spricker dina grejer?
Alltså chamotterad lera är ju idealisk till skulpturer där godstjockleken variera gansk mycket. Eller lite större föremål där man behöver lite mer stadga under tiden man bygger eller drejar.

Det var så jag oxå tänkte att det har mest betydelse just när man håller på och arbetar med grejerna, för chamotterad lera känns ju stadigare. Mina rakugrejer spricker inte så mycket för jag har använt chamotterad lera till det, alltså speciell rakulera. Anledningen att jag började fundera på detta är att jag alltid haft lera med ganska mycket chamotte för jag har tyckt att det är snyggt och för att jag tyckt att den känts enklare att arbeta med. Men nu så har jag drejat mindre grejer med lera utan chamotte och märkte att det var ju så himla skönt för händerna ! Dessutom har jag börjat störa mig på att det syns små korn på kanterna på drejade grejer, man liksom putsar fram chamotten ju. Så därför tänkte jag att om det inte har så jättestor betydelse så kan jag lika gärna köra utan chamotte ju. Men till Raku vete f-n…
Jag avskyr chamotterad lera (förutom CS 770) och vill inte använda chamott ens i rakulera. Det blir så fult när man beskickar fotringen?
Men vilken lera som passar har jag lärt mig beror mer på lerans utvidgningskoefficient än chamotteringen. Har leran hög utvidgningskoefficient - så att den vidgas/krymper mycket - spelar det ingen roll hur mycket chamott man tillsätter. Fråga leverantören! Har man tur passar ens vnliga lera.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lr
Det va ju en bra iaktagelse. Med andra ord kan man kolla hur mycket leran krymper för att sedan välja den som krymper minst = håller bäst.
Jag håller helt med Lr. Huga för att dreja i chamotterad lera *ryser*. Någon gång ibland kan jag göra det, och visst händerna vänjer sig… men det är som sagt INTE skönt. Men Avalon kör du bara Raku? Bränner du inget vanligt gods också?

8, Jovisst gör jag vanliga grejer oxå, och jag använder inte bara lera med chamotte i, det vore nog inte så skoj i t.ex. temuggar. Men jag har liksom inbillat mig att om man skall göra större grejer så måste man ha chamotte i. Men det är ju så jobbigt för händerna om man sitter och drejar några timmar…och så blir det ju ett speciellet utseende med dom där små kornen. Därför började jag fundera på hur nödvändigt det egentligen är…
Om du vill ha en lera som är chamotterad så behöver det ju inte vara grov chamotte. 0-0,2 mm märks inte vare sig när man drejar eller tex på kanten av en mugg. Det finns många leror som innehåller fin chamotte.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Avalon
Ok, jag tänkte väl det:D (jag såg dina bilder också). Men man kan göra rätt stora saker utan chamotte också. Om man exempelvis vill göra en lite större skulptur kan man ju alltid bygga den över en trä och pappersstomme. Istället för att använda chamotterad lera. Ett annat sätt är ju att köra en engobe över den chamotterade leran för att få bort lite av den ruffa ytan.

10, ja jag har testat en lera med riktigt små korn, kändes nästan som trolldeg, just den gillade jag tyvärr inte men det finns kanske andra. 11, det var smart, då blir det ju inte lika tungt heller om det inte är helt massivt !

Avalon
Använd träbiten som "stomme" sen kan du tejpa fast flera (så att det blir en 3-4cm tjockt) lager av tidningspapper ovanpå. När leran sedan krymper så kan den det med hjälp av tidningspappret. Förstår du hur jag menar?

Ja, jag tror jag fattar, riktigt smart ide faktiskt, för jag har provat med andra grejer men då måste man ju ha ut dom innan det krymper. Det där ska jag testa !