Engobe
1.Om jag vill göra engobe men inte använda den lera jag har gjort mitt föremål av, vad kan jag då ha som bas för att färga in. Ball clay? Annat?
2 Fäster det på torkat resp skröjat gods?
3 Om jag vill glasera kan jag göra det direkt ovanpå engoben och använda temperaturkurvan för skröj men gå upp till 1260.
Jag har provat en från Daniel Rohdes bok Clays and Glazes for the potter. Det finns lite olika formuleringar beroende på om du skall ha dem på våt lera, torr lera eller skröj. Själv har jag använt den som är för våt med bra resultat. Just nu är jag på jobbet så jag skall försöka komma ihåg att kolla i boken och posta recepten när jag är hemma igen.
#1: tack!
1: Många har lyckats bra med vanlig vit gjutlera (som säljs i pulverform) som bas.
Om engoben läggs på läderhårt gods, finns goda chanser att den fungerar helt utan tillsatser.
Definitivt värt att prova, eftersom det ju blir väldigt enkelt, om man hittar "rätt" engobelera.
Ett bra exempel är gjutleran 1766 från dåvarande Vingerling, som blev mycket omtyckt som stengodsengobe (helt utan tillsatser)….men det finns ju många sådana här leror att testa…
2: Skall engoben "passa" på torrt gods, blir det litet svårare att ge säkra svar.
Man kan få justera engoben med ämnen som både magrar leran eller gör den fetare.
Allt beror på vilken baslera du använder, och vilken lera du skall lägga den på…
3: Ja, det brukar gå bra att göra så. Du sparar en bränning.
Men det är viktigt att inte blöta ner godset för mycket när du glaserar, och därför är Sprutglasering säkrast, men med rätt teknik (dvs snabb teknik) kan det fungera att doppa/hälla, om föremålet inte är alltför tunnväggigt…..
Men om/när du väl hittat ett säkert sätt att applicera glasyren på föremålet, är råglasering som du föreslår, inga problem alls…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-28 14:22 av Bo§e
#3: Tack Bosse flr ditt snabba och uttömmande svar- som alltid!👍
#5: Bra vägledning…!
Kanske får man "trimma" recepten litet, beroende på råmaterialens ursprung, vilken lera man jobbar med, osv…
Men en ok guide att bygga tester från…
- Redigerat 2022-09-29 00:26 av Bo§e
När man har 5% borax i så får man en porbindning som är väldigt effektiv så om lersammansättningen inte är helt optimalt så brukar det binda ändå. Så absolut bästa resultat får man om man gör som Bosse säger att man anpassar materialet utan att tillsätta borax, och när det så passar sätter man till boraxen så får man en super engobe
Tack alla tre!
Toppen med superkunniga människor som inte är njugga med sina kunskaper, utan glatt och villigt delar med sig!
Nu har jag mycket att gå på och ska verkligen läsa på och försöka få till ett bra resultat.
👍
Man kan med fördel ha olika leror som har varierade egenskaper, till exempel låg sintringstemperatur och olika finhetsgrad. Om man vill ha den så vit som möjligt kan man gå olika vägar, en väg är att tillsätta krita och magnesit och dom olika sammansatta ämnen som innehåller kalcium och magnesium. Så kan man använda sig av lite zirkonsilikat och zinkoxid vilket fungerar utmärkt men har högre pris.
Tack. Jag ska prova det som du föreslår. Jag vill gärna få fram bra engobe för att kunna färga in på olika sätt.
Om du vill färga en engobe så skaffa bodystains som är många gånger billigare än vanliga stains
#7: Jag har inte använt borax när jag gjort engoben, funkade bra ändå, antar att jag hade lite tur där.
👍
Kristallin Borax är inte längre så lättillgänglig.
Funderar på om det var den ökade användningen vid tillverkning av "slime" som gjorde boraxen "synlig", vilket fick den att till slut hamna "på radarn"…..?
Den är inte helt harmlös, dock….
- Redigerat 2022-09-29 18:05 av Bo§e
#14: Nej det var ju det som var grejen, tänker jag hoppar över borax om det går utan.

#7: var får man tag i borax?

Var får man tag i borax
Hur mycket vill du ha?

#18: tänkte prova att tillsätta till engober så ett kilo skulle räcka
#9: Vad rek. du att "vita" tarra singillada med? Kollade lite på zirkonsilikat , men blev osäker på att den funkar på rakutemperaturer. ( vi skröjar ju bara sen kör vi i max 900gr)
Du föreslog även zinkoxid priset har inte jättestor påverkan då det går åt så väldigt lite "terra". Huvudsaken är det ger en intensiv-vit färg typ porslin.

#21: tack så mycket. Nu har jag beställt från Smedjeriét
#22 det funkar med zirkonsillikat på alla temperaturer, bäst resultat med en gnutta zinkoxid också.
#24: Tack snälla :-)