Keramik iFokus

Keramik

Läst 332 ggr
bjorn.lindberg
0

Kiselkarbid i vedaska

Satt och kollade kiselkarbid på Wikipedia, som man gör, och hittade följande paragraf:

"Fine SiO2 particles in plant material (e.g. rice husks) can be converted to SiC by heating in the excess carbon from the organic material." https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_carbide

Som jag förstår det så kan man kanske förvänta sig en viss mängd kiselkarbid i aska från strån, vass osv. Antar att det kan förekomma i vanlig vedaska också, även om vedaskan innehåller mindre mängder kisel. Det skulle kunna förklara ett intressant resultat jag fick när jag brände en askglasyr i el-ugnen, den blev lite för grön för att kännas som från en el-ugn. Skall försöka komma ihåg att ta en bild när jag hittar provet.

Är det nån som vet om det finns några större mängder kiselkarbid i vedaska eller är det så lite att det inte spelar nån roll. Artikeln som används som referens på Wikipedia är inte helt oväntat bakom en paywall.

Bo§e
0

Hej,

Hmm….medveten om att jag är ute på skör is, funderar jag på om det verkligen fungerar…

Krävs det inte väldigt höga temperaturer för att kiselkarbid skall kunna skapas…?….mycket högre temperatur än vad man får vid vanlig atmosfärisk förbränning av trä och andra växtmaterial….?

Men, jag lyssnar ödmjukt på vad som kan komma fram här…

///////////////////////////////////

Och så ditt "gröna" resultat med askglasyr:
Skulle lokalreduktion möjligen ha kunnat ske pga inkapslade kolpartiklar i din aska….?….dvs helt vanligt kol, som inte tvättats bort ur askan….?

Jo, jag vet…"skör is" igen..😏…men vad tror du…?…eller ni andra…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-04 23:39 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#1: Det är helt rimligt att den förmodade lokalreduktionen beror på kol i askan. Min gissning är att om det finns kiselkarbid i askan så är den extremt fin. I så fall skulle det kunna vara ett alternativ till vanlig kiselkarbid som ofta bubblar. Tänkte jag skulle göra lite prover på vanliga blå celadons där man gissar en analys av askan och byter ut material mot aska för att få samma analys.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fundering är hur kiselkarbid skall kunna bildas vid så låga temperaturer.
Men jag inser att jag kan ha fel…

Analyser av askor är sällsynta, men här är ett gammalt analysblad.
Minns inte vem som gjort det, men det kan ha varit Lucie Rie (gissar) som lagt ner en del jobb med detta, för bortåt 100 år sedan….

bjorn.lindberg
0

#3: Just nu använder jag aska jag får av en kompis som eldar i kamin hemma hela vintern, vilket är bra för det blir en del. Kompisen i fråga är snickare och eldar med precis allt som inte är tall eller gran, så dessvärre har vi ingen aning om vad det kan tänkas vara för analys.

ler
0

Kiselkarbid framställs i en temperatur mellan 2200-2400 grader celsius. Och kan som Bosse skriver inte bildas vid 850 som är Max. Temperatur för en vanlig brasa. Det man får tänka på är reduktion från ämnen i glasyren, så som kalciumoxid som stjäler syreatomer från järnoxiden, om det nu är det som skapat grön

bjorn.lindberg
0

#5: Låter helt rimligt, jag antar att jag får dega upp 30+ dollars och se vad som står i deras paper om jag vill veta mer.

bjorn.lindberg
0

#5: Hittade papert, https://p303.zlibcdn.com/dtoken/a349c2f72b2010c1ed5dab1b5e3fdaf4/bf01287542.pdf

"The work of American* [3, 4] and Japaneset authors generally emphasize the purity and fineness of the SiC powders and fibers obtained from rice husks. The technology can be described as follows. The rice husks, first treated with mineral acid to remove undesirable impurities of alkaline and alkaline-earth elements, are washed, dried, and subjected to pyrolysis at 600-800~ (this produces active carbon); the product is then calcined at 1400-1800~ in a current of inert gas. The carbon, at a rather low temperature (1200-1300) begins to reduce the silica, with the formation of silicon carbide."

Ja det verkar kört för min del :/

bjorn.lindberg
0
Obtaining silicon carbide from rice husks | A. S. Vlasov; A. I. Zakharov; O. A. Sarkisyan; N. A. Lukasheva | download | BookSC. Download books for free. Find books
Bo§e
0

Argon och Helium….nej, ingenting man gör hemma, med enkla medel.
Och så all energiåtgång….

Men, jag tycker fortfarande att 14-1500°C låter lågt….

bjorn.lindberg
0

#9: Det jag funderade på är om processen kan hända vid lägre temperaturer, säg 1400C, men om du vill bygga en kristall av nån slags storlek så hjälper det att ligga högre i temp.

ler
0

Industriellt så strävar man efter den kubiska fasen ß-SiC som har samma skiktstruktur som diamant eftersom den då blir stabil och det fungerar inte då med 1400 grader oavsett hur mycket helium eller argon man använder

Bo§e
0

#5: Javisst, kalciumoxid….
Kanske litet off-topic här, men kan kalciumoxid vara inblandat när vissa blåleror drar sig mot grönt när de smälter……?

bjorn.lindberg
0

#12: Känns som vi var rätt klara med kiselkarbiden så det är är väl lämpligt att diskutera kalciumoxid. Vad jag egentligen är intersserad av är lokalreduktion utan den vanliga mesh 1200 kiselkarbiden man köper hos leverantör eftersom jag tycker den bubblar för mycket.

ler
0

#12 Ja Bosse det är just så
#13 du kan reducera med grafit, inte lika kraftigt som karbiden men det funkar och kornstorleken är betydligt mindre och det bubblar inte

nyburgaren
1

Kiselkarbid går ju om man tillsätter rätt mängd bor i glasyren! Tömde precis ugnen på varma fiskar i internreducerad kopparoxid med rätt fin kiselkarbid typ 0,4 procent i glasyren! Tar man för mycket blir det problem

bjorn.lindberg
0

#14: Intressant, får jag kolla in. Någon ide om hur mycket ungefär? Kiselkarbid brukar räcka med säg 0.2 delar. Hur kommer det sig att den inte bubblar? Borde inte det bildas koldioxid också?

bjorn.lindberg
0

#15: Ja precis det verkar ju funka fint för kopparröda med bor och eller zink i glasyren. Jag vill prova att reducera celadons och andra järnglasyrer i el-ugnen, typiskt har jag varken bor eller zink i glasyrerna.

nyburgaren
0

Bubblar gör den utan bor och det blir en kraterglasyr då! Oxbloden bubblar upp och lägger sig ner igen innan toptemperatur. Blir ingen rödfärg om man fiskar ut provet vid topptemp. Utan färgen kommer under avkylningen, Har testat Celadon med olika resultat har fått fin grön färg men med carbontraps alltså svarta fläckar inneslutit i glaset. för mycket SiC el. för lite Bor..Test tar mycket tid. Man kan ju prova plocka bort kopparoxiden från den röda och ersätta med lite järnoxid och se hur det blir.

bjorn.lindberg
0

#18:

Man kan ju prova plocka bort kopparoxiden från den röda och ersätta med lite järnoxid och se hur det blir.

Ja det kan ju vara en ide. Testning är inte nåt problem, jag har redan accepterat det som nåt man gör :)

ler
0

Grafiten reagerar snabbare än karbiden

nyburgaren
0

Hur skall man applicera grafiten? Lite läsning om försök!

Bo§e
0

"Lampblack", ett nytt ord som jag fick kolla upp, och som jag anade är det ungefär vad vi kallar "kimrök" här…
Sot, helt enkelt..

Ämnen som grafit, kimrök m.m. har den tråkiga egenskapen att de "gör sitt trick" vid alldeles för låg temperatur, och är redan förbrukade när glasyren flussar och bildar glas…
Jag tvivlar på att det går att påverka (på något praktiskt sätt)….

Vid vedbränning sker en del askpåslag, och askpåslag på ljusa glasyrer kan ibland dra mot grönt eller blågrönt, men detta beror nog snarare på kalciumoxid som askan kan innehålla…..funderar jag….

• Redigerat 2022-10-09 13:43 av Bo§e
ler
0

Man kan inte jämföra sot med grafit! Grafit är oerhört tålig mot högre temperatur. Det använder man ju till att göra deglar av och annat inom stålindustrin och eldfasta produkter. Man använder det också till att reducera glasyr, har jag provat flera gånger och det funkar. Jag har en del grafit på lager om jag skulle få behov av det i mitt arbete.

Plena
0

#15: Vilka vackra fiskar! Vad är det för typ av glasyr och bränning?

nyburgaren
1

Reducerad kopparoxid med hjälp av kiselkarbid! Bränd i en elign 1240 grader! Glasyr hemma blandad med hjälp av alkali borfritt 90167 och lite annat

bjorn.lindberg
0

#23: Beställde ett kilo grafit, 12 micron. Oklart hur mycket man behöver men det blir line blends mellan 1-4 delar för att se om nån händer. Har du nån känsla för vilka program som är lämpliga att köra? Eller beror det mer på glasyren i fråga? Hade också vart intressant om du har nåt recept att dela som du vet funkar, så har jag nån slags base line att utgå ifrån.

ler
0

Jag har kört ett helt normalt program och några få % men jag har just nu inget recept, tar för lång tid att hitta.

bjorn.lindberg
0

#27: Begripligt, mina anteckningar inte är inte helt lätta att hitta i heller, och jag har bara nån bråkdel av vad jag antar du har samlat på dig under åren. Hur som helst, jag tackar för den information jag har fått, får prova lite och se om jag får nåt att funkar.

Bo§e
0

#23: Ja, det har du ju rätt i. Grafit gör man ju deglar m.m. av, och då kan den ju inte jämställas med kimrök….!

bjorn.lindberg
0

#29: Provade med aktivt kol, sånt man köper på apoteket för magsjukan, antar att det är typ samma som kimrök, funkade inte

ler
0

Nej det är inte det samma som kimrök, kimrök är ju ett oxiderat produkt. Men kol funkar inte eftersom det brinner för fort vid för låg temperatur rättare sagt

nyburgaren
0

Kan någon slå direkt på spiket! Celadon i elugn!! Kör provugn med väldigt mycke krita i receptet😀