Keramik iFokus

Keramik

Läst 211 ggr
L.A.E
0

elverk = elugn ?

Fick en fråga som jag inte har något svar på !

Frågan jag fick var, Kan jag ha ett elverk Bensin/ gasol/ diesel som strömkälla till en elugn ute i skogen där de inte finns el ? kan elugnen vara för känslig för elverk ?

lars helin
0

#0: Ett mellanstort elverk ger ca 6kilowatt. Så det är väl beroende på hur stor ugn du orka släpa ut i skogen. Varför inte köra gasol? Sen har du frågan om du har någon elektronik typ ungsdator dåmåste du ett elverk som ger ÄKTA sinuskurva. Annat är det risk att du skadar elektroniken. Så ettbättre tips av Bosse Cebex bygg en ugn av en kundvagn , keramikusolering en gasolbrännare och en termometer 👍

Bo§e
0

Eftersom det finns elverk som lämnar 3-fas-ström, ser jag inget hinder, om man bara skaffar ett tillräckligt kraftfullt aggregat….

Elverk finns i olika storlekar, och det måste förstås klara att leverera det amperetal som ugnen kräver, plus litet till som mariginal.

Så finns det förstås en ekonomisk aspekt….sådana här eleverk av den litet kraftigare sorten är nog inte så billiga…men prestandan bestäms ju av ugnens storlek…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-07 14:53 av Bo§e
lars helin
0

#2: finns en fara med ”falsk sinuskurvas” elektronik måste ha ” äkta sinus” dom flesta billigare har falskJag köpte ett på 1500 watt till husbilen levererar precis 900 watt . Kostnad 2500:- Vågar inte funder på vad ett som ger 12 kilowatt skulle kosta.

Bo§e
0

Jag vet inte mycket om elverk, men jag förutsätter att ett modernt elverk lämnar så pass stabil ström att automatiken inte störs…

De elverk som idag används på byggarbetsplatser m.m. måste självklart kunna hantera en massa olika sorts elektronik…..men det var nog inte så självklart förr….

Men så var det….priset…?😬

• Redigerat 2022-10-07 15:08 av Bo§e
L.A.E
0

Dom fasta säkrings avgifterna där jag bor är per år
Huvudsäkring, 16 A 4 495 kr inkl. moms
Huvudsäkring, 20 A 6 685 kr inkl. moms
Den summan kan ju går till bränsle 4495 kr/ 6685 kr blir några liter

Om jag själv inte hade någon El så hade jag satsat på ett elverk drivet av gasol

• Redigerat 2022-10-07 16:39 av L.A.E
[cbhank]
0

Finns raspberry pi baserad kontrollenheter som kör av 5VDC … borde inte störs at strömmen som matar USB laddaren som är strömkällan. Men såna är ett projekt i sig - skickar en lång här om du vill kika. Min kontrollenhet är en variant av denna:

https://github.com/jbruce12000/kiln-controller

Turns a Raspberry Pi into an inexpensive, web-enabled kiln controller. - jbruce12000/kiln-controller
Bo§e
1

Om man vill slippa el, gas och petroleumbränslen, är ju alltid vedbränning ett alternativ.
Ja, det är faktiskt en realistisk väg att gå.
Man kan valfritt bränna oxiderande eller reducerande, och i grunden är det inte svårt…

Priset man får betala är att det kräver en del jobb med veden, och skröjbränningar kan bli en prövning av tålamodet, om man är otålig till naturen…

Men i gengäld är man då helt "wireless", och oberoende av "köpebränslen"…

Bo§e
0

Tittade runt på nätet efter passande elverk.
Det här elverket borde klara en elugn på upp till ca 9 kW.
Men priset avskräcker…!😬
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/dieseldrivna-elverk/duab-power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaende?gclid=EAIaIQobChMI377ErMjO-gIVyRV7Ch2F6w2gEAQYAiABEgIhg_D_BwE

…och en förbrukning på 4,5 liter diesel per timma avskräcker också…..

DUAB-POWER MDG12S-3 är ett ljudisolerat och tystgående elverk på hjul. Elverket är försett med oljenivåvakt, överbelastningsskydd, voltmeter och lyftkrok. Pa...
  • Redigerat 2022-10-07 18:50 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#8: Låter rätt dyrt, det är typ 100 SEK i timmen, kan man köra elverket på halv effekt säg, eller 9 kW hela tiden även om man inte använder det? Vet inte nåt om diesel aggregat.

Bo§e
0

Jag vet heller inte mycket om sådana aggregat…
Men jag gissar (killgissar😆) att det inte finns något gasreglage i egentlig mening, utan bara en varvtalsregulator som håller konstant fart….

L.A.E
0

Diesel aggregat visst varför inte , går ju att köra frityrolja/rapsolja som jag gjorde med min gamla dieselbil för 10 år sen . Startar på diesel och kopplar om till annan olja och luktar som ett gatukök ibland. har även testat och gjort min egen diesel annars så kör man på 50 diesel /50 frityrolja(rapsolja) eller 75/25, bra om frityroljan/rapsoljan är lite varm för att inte få stopp i bränsleröret.

Finns ju också traktor med elverk 10 kW - 42 KW eller mer = kontakta bönder de har för det mesta elverk som reserv kraft vid elavbrott.

Kommer nog att föreslå det här till personen som frågade mig el ugn ute i skogen.

Bygg en liten vedugn både för skröj och glasyr .

Bo§e
0

Ja, med en vedugn, en batteridriven pyrometer, osch närhet till ved, kommer man långt….
🙂

bjorn.lindberg
0

#12: Känns lite som drömmen :)

Bo§e
0

#13: Instämmer..:-)
Men beroende på vad man har för förväntningar, får man kanske omvärdera vad som är "kvalitetstid" och inte…
Alla kanske inte är beredda på så många nya rutiner….

Om man saknar tillgång till el, kan man också satsa på gasoleldning.
Här finns färdiga ugnar att köpa, och man slipper all vedhantering.
Men, att manuellt ratta en skröjbränning i en gasugn är mycket tråkigare och ännu mer tålamodsprövande än vid vedbränning…

L.A.E
1

Har själv flera vedugnar och gas ugn
Bränner hellre ved ugn som ger ett helt annat lugn och är lite tystare .
Vi brukar vara hund vakt runt nyår då vi samtidigt bränner in det nya året runt midnatt vid Torpet i skogen
Hugga ved /klyva och lyssna på naturens ljud och blir det för jobbigt, ja på med hörselskydd radio på = musik + allt elände som pågår överallt

lars helin
0

#7: frågan var väl också om man kunde använda ett elverk i SKOGEN. där finns det mycket ved :-)

Bo§e
0

Självklart kan man använda ett elverk i skogen (!), men jag tycker fortfarande att den idén faller på det ekonomiska….

Men förstås, en väldigt liten hobbyugn kräver ju inte så stort elverk…
Allt hänger på hur små- eller storskaligt man tänkt jobba med lera..
Och hur mycket det får kosta…

ler
0

#15 #17 helt enig med er. Härligt att ta det lugnt och njuta av processen. Och nej det verkar motstridigt att ställa ett elverk i skogen, väldigt dyrt initialt och driften är ju också dyr. Och det larmar och svinar med avdaser. Vedeldad ugn har också fördelen att man får flygaska som kan ge fina effekter

Bo§e
0

Och att leva med en vedugn ger dessutom mycket frisk luft… :-)

SomSusan
0

Här läst om flera som använder solenergi till sin ugn. Har en 45 L. Låter som en bra möjlighet har själv börjat så smått läsa på vad som behövs för att driva min ugn. Solpaneler, batteri, säkring, inverter som ger ren sinus, och sol. Kostar en del men kan ju driva annat i hushållet också.

• Redigerat 2022-10-10 11:52 av SomSusan
Bo§e
0

#20: Ja, det låter ju rimligt, i alla fall rent tekniskt.
Med tillräckligt kraftfulla paneler, och inte minst bra lagringskapacitet, går det säkert bra.
Men det blir ju en ganska stor investering….

• Redigerat 2022-10-10 12:10 av Bo§e