Keramik iFokus

Keramik

Etikettchematex
Läst 78 ggr
brimmis
0

Bränntider Chematex.

Nu kommer nästa fråga!
Hur lång tid tar det att köra ett skröjprogram? Och hur lång tid tar ett glasyrprogram? På ett ungefär alltså.
Tack på förhand.

Bo§e
1

Man vet inte exakt, eftersom det snabba segmentet går med "full fart", och hur fort det går den biten bestäms av ugnens effekt, volym, och elementens skick m.m.
Alla ugnar är olika.

Men vi kan gissa litet….😊

Skröjbränning
Det långsamma, styrda segmentet kan ta ca 6 timmar.
Sedan kommer segmentet med "full fart", och det handlar om ett par hundra grader, vilket kan ta ett par timmar. säg 2 timmar.
Utjämningstiden påverkar knappast den här grova gissningen, så en skröjbrännning kan ta ca 8 timmar från start till stopp (sagt med en hel del felmariginal)

Glasyrbränning stengods
Här blir det mycket svårare att gissa, eftersom ugnen får kämpa till det yttersta de sista ca 200 graderna, och då skiljs de "pigga" ugnarna från de "slöa"…..
Men om elementen är i hyfsat skick, är det rimligt att gissa på 8-9 timmar från start till stopp.

Men kom ihåg att detta är gissningar.
Först efter att ha testat vet du hur just din ugn uppför sig….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-28 19:21 av Bo§e
brimmis
0

#1: Supertack för dina svar!! Hoppas att du inte lessnar ur totalt för det lär komma fler frågor är jag rädd!! Vi startade igång en skröj vid 10.45 i morse så den borde snart vara klar, om gud vill och redskapen håller. Ska snart gå ut och titta till ugnen och se hur det går.

brimmis
0

#1: Jag vet ju inte hur mycket ugnen körts innan jag köpte den i går, den jag köpte av var en knivmakare som använde ugnen till att härda knivblad så jag antar att den inte gått så väldigt mycket. Kan det påverka bränntider också? Om den stått länge?

Bo§e
1

#2: Ett yttre tecken som du kan lyssna till:
När ugnen går på första långsamma segmentet, surrar den på ett pulserande sätt.
När den sedan övergår till "full fart", surrar den ihållande, hela tiden.
När utjämningen börjar, pulserar surret ett tag igen, och sedan är det klart.

#3: Om ugnen enbart använts till härdning av stål, har den aldrig fått komma upp i särskilt höga temperaturer, och det är förstås ett gott tecken.
Då borde elementen vara i gott skick.

Nej, lång förvaring kan inte påverka element och bränntider.

PA 400 kan däremot påverkas av lång förvaring, och så småningom kanske den kommer att behöva få några kondensatorer utbytta.
Men så länge den funkar kan du bara köra på…

brimmis
0

#4: Vart vänder man sej om man vill ha styrenheten genomgådd?

Bo§e
0

#5: Jag skickade dig ett PM.