Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1780 ggr
Bruzapetra
0

Fläkt över ugn?

Hejsan, har precis fått min ugn installerad och undrar nu om man måste ha en fläkt över? Är det fler som har ugnen isamma utrymme som resten av verkstan? Kolar man av av värmen eller räcker det kanske med ett öppnat fönster? Hur har ni löst ugnsfrågan?

zzaga
0

Jag täker bygga en huv över med utsug.

Tror inte det är speciellt nyttigt att lukat på ångorna ifrån ugnen.

Bruzapetra
0

Nä det har du nog rätt i! Är det möjligt att bygga ihop själv tro? Jag är så nervös inför första bränningen Tänk om allt bara exploderar!:) O ska man lägga in små ynkliga glasyr prover i en 200 liters ugn. Usch vad mycket onödiga pengar men vad göra!

Godsagare
0

Att öppna ett fönster kommer nog bara resultera i att frisk luft väller in i verkstan… Själv har jag i mitt lilla lilla krypin bara en liten fläkt á la "duschfläkt" *ler

Jag kan INTE vara i verkstan när ugnen är på och nästan inte dagen efter heller då det förvandlats till tropisk temp. Jag har nu brännt första gången glasyrbränning efter flytt till ny lokal och med nya element och det gick alldeles utmärkt. Känner igen mig i rädslan du beskriver! *ler

Om jag förstått det rätt så är det i början av en skröj och i slutet av en glasyrbränning som det inte är så nyttigt att vistas i ugnsrummet. Minns inte riktigt, jag insåg att jag inte kunde vara där alls under bränning…

För att temperaturen inte ska sjunka för snabbt kan du ställa in allt sättmaterial du har tillsammans med dina prover. För att få så realistisk bränning som möjligt. 

Men, det finns säkert andra råd som går i annan riktning då man kan göra på alla möjliga sätt! :)

Lycka till!

LeWE
0

Tycker nog att man bör ha en ordentlig fläkt som suger ut. Ångorna är vad jag förstår inte så bra dessutom blir det vansinnigt varmt!! Lite bättre om man har fläkt och naturligtvis öppna ett fönster också efteråt.

Jordemor
0

Jag lät en plåtslagare bygga en "huv" på väggen där jag har min ugn, Sedan så skjuter jag under ugnen vid bränning. i huven har jag en fläkt och ventilation ut förståss. Jag har satt en timer på fläkten så kan jag dra på önskat antal timmar när jag slår igång ugnen och veta att den också slår av nån gång på morgonsidan. (slår oftast igång bränning innan jag slutar för dagen)