Keramik iFokus

Keramik

Läst 103 ggr
brimmis
2022-11-12 11:04
0

Glasering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver lite hjälp!
Jag har målat motiv på koppar med decopotteryfärg och vill doppa koppen i blå glasyr och då måste jag ju vaxa motivet men kan jag pensla på transparent glasyr på motivet när jag tagit bort vaxet? Och vaxet har liksom torkat lite, ska man mjuka upp det i hett vatten?

Bo§e
2022-11-12 15:06
0

Vilken sorts vax har du använt…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2022-11-12 18:01
1

#0: Söta hästar. Jag förstår att du vill att de ska synas ordentligt och inte bli sabbade i hanteringen.

Nu får någon rätta mig om jag tänker fel. Borde man inte kunna göra så att man först glaserar hästen med transparent glasyr. Sedan vaxar man motivet och till sist doppar man muggen i den blå glasyren. Jag antar att vaxet bränns bort innan glasyren smälter och att det inte påverkar glasyren. Kan vaxet förstöra motivet eller glasyren?

Annars kanske du kan pensla med det som brukar kallas avdragsvax på motivet, sedan doppa i den blå glasyren, dra bort vaxet/latexen och till sist pensla transparent glasyr över motivet.

Jag har använt textillim till den nedre metoden

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

brimmis
2022-11-12 20:58
0

#1: Jaa du, det är köpt i Syd Afrika men jag fegade ur och valde att dra på en penselglasyr istället för att doppa och så penslade jag på transparent glasyr på motivet. Kopparna står i ugnen nu så det återstår att se hur resultatet blir!

brimmis
2022-11-12 21:02
1

#2: Det är nån form av avdragsvax från Syd Afrika, penslade på det på motivet och det funkade fint att dra av det utan åverkan på motivet. Drog på en penselglasyr istället för doppglasyr så nu får jag vänta tills ugnen svalnar 😬 Himla tack för tipset med textillim!!!

Ulla
2022-11-12 21:30
0

#4: Så bra att det funkade med avdragsvaxet. Jättebra också att du berättar det för oss. Det finns säkert andra som har samma fråga, som kan bli hjälpta av det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2022-11-12 21:44
0

#3: Ok, då får vi hoppas att resultatet blir bra.🙂

Min vax-fråga ovan gällde bara om det var ett vax avsett att brinna upp eller dras av, och blev ju också besvarat…

"Don't Panic" (Douglas Adams)