Gjuttrix
Nu har jag böandat efter konstens regler två olika recept..med giesifix och dolaflux det ena..det torkar väldigt sakta..och efter 12 tim är muggen knappt hanterbar..kan jag tillsätta liiiite mera av gies och dola? Tror ni..nu blandade jag på 2.5kg pulver och 2.2 gr ställmedel..

Alltså det jag undrar är kan man tillsätta mera ställmedel i färdigblanfad massa..:-) bra att vara tydlig med frågan kanske;-))
Att blanda småsatser med gjutlera är väldigt känsligt, eftersom "felmariginalen" är så liten. Dessutom kan vattenkvaliteten spela en del spratt, eftersom den kan variera mellan olika platser…
Ok, på din beskrivning låter det som om slamman är för "våt".
Åtgärden är att minska vattenmängden i förhållande till leran, men ändå bibehålla en gjutbar konsistens på slamman.
Du kan försöka med detta:
1.
Ta t.ex. en kvarts deciliter vatten i en kopp.
Tillsätt lika delar Giessfix och Dolaflux, och låt dem lösas, tills du får en stark lösning.
2.
Droppa sedan lösningen (försiktigt, små mängder i taget) i slamman under omrörning och du kommer att märka att slamman blir tunnare.
3.
Kompensera "tunnheten" genom att tillsätta mer lera, tills slamman återfått en "praktisk" konsistens.
Nu har du m.a.o. fått en slamma som innehåller mindre vatten i förhållande till lermängden, dvs mindre "våt"…..
Jag vet…det här är känsligt, och jag kan inte tvärsäkert lova att det lyckas, men det är i den här riktningen man måste jobba för att få en slamma med mindre vatteninnehåll….
"Don't Panic" (Douglas Adams)

TACK jag testar och fattar vad du menar..kan oxå säga-att den med sp tillsatt i verkar just nu funka bättre..åhh spännande detta
"Dutta" i lösningen försiktigt, droppvis i små steg, så att inte slamman plötsligt blir så tunn att den sedimenterar till en stenhård kaka i botten, som är omöjlig att få igång igen…
- Redigerat 2022-11-30 10:33 av Bo§e
Kanske bäst med en kontrollfråga också…
Vad använder du för gjutform…? "Köpeform" eller egenhändigt gjord…? Hur ser den ut…?
Anledningen till frågan är att jag sett "hemmagjorda" formar med alldeles för tunt lager gips, som inte förmår suga upp tillräckligt med vatten från slamman.
Och då får man ju också sådana symptom som du beskriver…
(Alltför hård gips till formarna skulle också kunna ge liknande symptom…)
- Redigerat 2022-11-30 10:41 av Bo§e

Oj skrev ett lång svar men det hamnade nog inte här;-). Jo formarna funkar..de är konformade öppna forma ca 35 mm gips runt om..Inga dubbelgjutninga mm
Det är nog bara jag som är ovan vid massan…
Har gjutit i vittro och en gjutmassa som kallas tecno från designhuset..
Tänker att nu blr jag lösa detta sjäkv utan att köpa färdig blandad massa..
Kommer säkert att gå bra till slut.
401W är inte känd som någon besvärlig massa.
Problemet var nog att satsen var så liten att t.o.m. "omätbara" små diffar får betydelse….
Jag använder en flytande elektrolyt av märke 'Dispex'. Det går att späda ut, som är bra för finjusteringar. Har använt mig av Giessfix och Dolaflux men det är svårare att finjustera när man har pulver och måste ha rätt förhållande.
Om man har alltför mycket elektrolyt får man konstiga effekter, jag undrar om inte det var ditt problem.
#8: Ja, Dispex är bra.
Det blir alltid enklare om man bara jobbar med ett ämne i stället för två.
Därför blev också Dolaflux SP populärt (kallas ibland bara "SP").
Tyvärr har jag inget Dispex-recept för 401W, så man får jobba fram sitt eget, vilket säkert skulle gå bra.
Kontrollsiffror, från Massemühle Wagner:
Om 401W innehåller så mycket vatten att 1 liter färdig slamma väger 1715 gram (och att konsistensen samtidigt är den önskade, förstås), har man rätt mängd elektrolyt i förhållande till vattenmängden, oavsett vilken elektrolyt man har använt.
Jag tror inte att problemet berodde på för mycket elektrolyt/declocculant/ställmedel i det här fallet, utan snarare för litet.
För litet elektrolyt gör att man tvingas använda mer vatten/mindre lera än vad som är lämpligt, och då blir ju slamman för "våt" och man får gjutningar som "aldrig" stelnar i formen.
Jag uppfattar det som att detta stämmer med beskrivningen i #0…
För mycket elektrolyt leder (i förlängningen) till att vattnet inte "orkar" hålla leran flytande i hinken, så att den sedimenterar som en glasyr, och bildar en hård kaka i botten.
Men det ÄR svårt att försöka backa processen för att rätta till efter en blandningsmiss…!
- Redigerat 2022-12-02 10:16 av Bo§e

#7: nu gjorde jag liye prover på den..är i skröjen just nu så strax får vi se:-)

Måste bara tacka alla för tips och fina bra kommentater..nu gjuter jag med bara sp..gjorde två olika satser en med dolaflux och dispex och en med det gråa smuliga pulvret som troligen är "sp" bpda funka jättebra..nu ska jag blanda lite större sats. Men stort tack..från gjutverkstaden♡