Papper till schabloner
Jag gör djurschabloner i skrivarpapper som jag duttar fast med fuktig svamp på läderhård form, tex en mugg. Sedan doppar jag formen i engobe och drar bort pappret. Har någon testat andra papper? Tycker det släpper igen engoben ibland. Någon som provat?
Jag har testat tidningspapper. Alltför få gånger för att ha några synpunkter. Det funkade bra till det jag skulle göra. Tidningspapper kanske är tunnare än skrivarpappret, men det finns ju flera olika sorter.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#0: Menar du att engoben kryper under kanten på pappret…?
Skrivarpapper är ganska tjockt, och kan vilja lyfta sig……
Jag har - med bra resultat - provat olika sorters s.k. "silkespapper" (som används vid diverse emballage, julpynt m.m…)
Det smiter åt "tajt" och lyfter sig inte.
Men testa gärna flera sorter, eftersom vissa silkespapper blir litet sköra i vått tillstånd, medan andra håller bättre…
Ett suveränt bra papper till "paper resist"-teknik är "riktigt" japanpapper av t.ex. typerna Esaki eller Asuka.
Tunt och följsamt, men samtidigt "våtstarkt".
Inte så lätt att få tag på, men finns bl.a. här:
https://www.freeflightsupplies.co.uk/index.php/products/lightweight-covering-materials
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-12-13 00:44 av Bo§e
#1: tack skall prova
Vore intressant att testa olika sorters papper. Tidningspapper är nog inte så våtstarkt när jag tänker efter. Passar nog inte i produktion. Men det funkar för enklare arbeten.
_
_
Wow jag har aldrig testat att lägga på papper och sen engobe! Vad inspirerande era rader 😃🙏🏽
Keramik-Christine
#5:
Paulagoran, #0, berättar ju i sitt inlägg precis hur hon gör. Så bra beskrivning!
_
_
#5: så roligt att du tycker det. Ja, det blir väldigt effektfullt och fint 👍🏻