Fontän
Hej!
Jag sitter här och googlar och kommer inte framåt. Jag har fått en förfrågan om att tillverka en trädgårds-fontän. Jag förstår inte hur jag ska tänka.
Vi antar att den totala höjden är 80 cm. Vattnet ska förvaras inuti strukturen.
Jag skickar med en enkel skiss med frågorna:
Var lägger jag pumpen? Inuti pelare 2?
Kan den ligga direkt på botten?Hur drar jag strömkabeln dit osynlig isåfall? Om jag gör hål i botten av vattenskålen för att dra kabeln, så löcker ju vattnet ut och ner i pelare nr 1, som jag tror bara ska fungera som en "pedistal", utan vatten.
Vilken typ av pump och styrka behöver jag för att cirkulera vattnet mellan toppen och de två skålarna? Ca 40 cm höjd. Hur många liter vatten behövs? Antar att vattnet ska ligga i pelare nr 2..
Det finns pumpar med färdiga hårda "skaft" med munstycken. Om man vill ha en egen slang att trä upp igenom pelare 2 och 3, som klipps av vid toppen, vilken diameter ska den slangen ha, och vem säljer dessa slangarna? Det ser inte ut som vanliga trädgårdsslangar på bilderna.
Det är många frågor. Hoppas att någon av er har lite kloka råd.
Vänliga hälsningar,
Anna 🤗
- Redigerat 2022-12-28 15:17 av annaadon
Skall vattnet bara rinna från 3 ner till 2, och sedan tillbaks till toppen igen….?
Eller skall vattnet fortsätta ner från 2, till någon bassäng eller liknande, och därifrån upp till 3 igen…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-12-28 15:24 av Bo§e
Hej!
Ja precis uppför 2, sedan ut vid toppen av 3 tillbaks till nedre skålen/ vattenfatet…
Om jag kan ha en vattenförvarings bassäng i pelare 2 vill säga. Hur mycket vatten måste där rymmas i så fall?
Så här kanske….?
Det borde gå att göra så här enkelt…
Pumpen suger vatten från botten av den stora skålen, och skickar upp det till toppen, osv…..
Det blir som ett slutet system.
När man trimmar in det, får man fylla hela systemet (genom att fylla den nedre skålen till lämplig nivå, medan den övre fylls), så borde allt gå av sig själv….
- Redigerat 2022-12-28 15:57 av Bo§e
Aha! Tack för fin skiss! Bra ide att fylla upp nedre skålen!
En sådan fontän är nog bäst att ta in före frostnätterna, så att den inte fryser sönder…
Jag har gjort en del sådana fontäner som står på olika slott i Tyskland så jag vill säga att du skall tänka på hur du monterar skålarna så att vattnet rinner överallt ifrån, det lättaste är att limma med silikon och det går bra att täta ledningen med också. Och som Bosse säger tänk på frosten. En vanlig liten akvarie pump på 5-8 Watt räcker till den höjden. Och en sådan kan man få för någon hundring.
#6: Ja, det kan vara svårt att montera det övre fatet exakt i våg…
Eventuellt kan man göra ett antal små "hack" i fatets kant, runt om, för att förhindra att vattnet bara vill rinna på ena sidan…..
Sedan får man fundera på hur man vill att det skall rinna från det övre fatet….
Genom kantens utformning, kan vattnet antingen rinna rakt ner i det undre fatet, eller så vill det följa fatets undersida pga ytspänningen….
Ungefär som när man utformar pipen på en tekanna eller tillbringare….
- Redigerat 2022-12-28 21:57 av Bo§e
#6: Åh tack, ler. Så roligt att du gjort fontäner till Tyskland. Spännande!
Min fontän, om det blir någon…, ska till södra Spanien, så ingen frost. Däremot får inte vatten temp. överstiga 35 C och det kan bli lurigt i Augusti.
Pumpen ska väl ligga inuti vattnet on jag fattat rätt?
Bra med tips om att fundera ordentligt på hur vattnet ska balanseras och flöda.
Jag lögger upp en bild om jag lyckas få ihop någonting.. 🙏🤗
#8: Nej, pumpen måste inte nödvändigtvis vara av den nedsänkta typen.
Enligt min skiss (#3) kan man använda en liten fristående pump, som lämpligen kan befinna sig friliggande i fontänens nedre del, som inte är vattenfylld.
Vattnet går då i en "loop" genom pumpen (som på skissen).
T.ex. en sådan här pump kan användas:
- Redigerat 2022-12-29 12:04 av Bo§e
Jaha, då förstår jag din pump-skiss bättre nu Bosse😀 Det är en jättebra lösning! Tuuuusen tack! 🤩
Kan du förtydliga "hack i kanten"?
Menar du lite höjdskillnader bara på kanten så att det kan rinna ut på olika sidor, på lite olika nivå om skålen inte är helt plan? Är 1 cm bra?
Tror du att den slutliga ytan kan vara högtemp skröj, eller bör jag ha glasyr inuti skålen?
#10: Jag tänkte mig "hack" på några millimeter bara…..men allt beror ju på hur plant skålen kan monteras.
1 cm är ju säkrare förstås…
Du kanske skulle starta med att göra en experimentskål, dvs bara en skål, försedd med "test-hack", och se hur det rinner när du överfyller den med vatten.
Då får du samtidigt en hint om hur kanten bör utformas för att det skall rinna snyggt….
Om fontänen aldrig kommer att utsättas för frost, spelar det nog ingen roll om du glaserar eller inte….
#11: Jättebra Bosse. Tack så enormt mycket för din kunskap och givmildhet. Jag hade absolut aldrig förstått allt detta med google och youtube. Nu är det bara det roliga kvar, att tänka ut formen. Jag återkopplar med bild vid tillfälle.
Gott nytt år!
Hälsn. Anna
- Redigerat 2022-12-30 07:03 av annaadon
Jag använde nedsänkt akvariepump dels först den är billig, integrerad så att man inte behöver onödiga hål i konstruktionen. Den blir osynlig, endast ledningen lommar ut ur fontänen och dom är väldigt energisnåla, jag tror även att du kan använda den när vattnet överstiger 35 grader
#13: Ja, visst skulle man kunna lägga en nedsänkt pump i den undre skålen (2), men det var det som jag försökte undvika 🙂 med mitt förslag, eftersom jag strävade efter en mer "elegant" och torr väg ut för elkabeln…
Men det finns, som alltid, inte bara en lösning…
- Redigerat 2022-12-30 14:45 av Bo§e
#14:
Antar att man kan prova båda varianterna. I mitt fall är fontänen synlig ifrån alla håll och jag vill helst inte se kabeln.
Fråga: Gör jag hålen för kablarna redan i konstruktionen, elr funkar det att borra efter bränning?
Blir det tillräckligt tätt och hållbart med silikon, elr finns det någon annan produkt att täta hålen kring pump kabeln?
#15: Det blir definitivt enklast och säkrast att göra hålen för kabeln och slangarna före bränning.
Att göra det efter bränning skulle kräva alldeles för mycket "fysiskt våld", som inte är alldeles riskfritt.
Du kan fästa och täta genomföringarna med silikon, men försök då få tag på silikon av någon "bättre" kvalitet, eftersom det kan åldras olika snabbt….
Alternativt:
Rörstumparna för slanggenomföringarna kan man med fördel limma med epoxy eller araldit, i stället för med silikon.
Personligen skulle jag ha valt den metoden.
Den något kluddiga skissen visar hur man kan göra en slanggenomföring på ett hållbart sätt.
Rörgenomföringen limmas givetvis först efter bränning….
- Redigerat 2022-12-30 19:40 av Bo§e
#16:
oj, oj..det var viktig information! Nu borde det verkligen inte misslyckas. Helt fantastiskt snällt av dig att svara så utförligt! Fontän har funnits i tankarna länge, nu kommer det att bli av, verkligen jätteroligt!