Programmera äldre automatik.
Hej
Frustrerad här. Mycket möjligt pga min egen dumhet. Köpte en Nabertherm-ugn med tillhörande Nabertherm program controller C7. Jag är inte människa att spara nya brännkurvor på den. Förra ägaren har ändrat alla programmen så inget passar mig. Är det någon som har erfarenhet av denna styrenhet eller som är smartare än jag.
Manualen säger att man ska trycka start/stop när ingen lampa lyser. Därefter trycka —-> till dess att segmentet jag vill ändra blinkar. Därefter trycka +/- knappen till det värde jag önskar. Men! När jag trycker +/- så händer ingenting.
Provat alla tänkbara sätt men resulterar endast i att antingen händer ingenting eller så drar ugnen igång.
Om någon vet så får ni gärna ge en förklaring på hur det funkar.
/Fredrik
Om jag fattat det hela rätt, bör man göra så här när man ändrar i programmen:
1. Slå på 0-1-knappen till 1, så att displayen tänds.
(vissa modeller har en nyckel i stället för knapp)
2. Välj program som du vill ändra
(tryck på önskad P-knapp)
3. Gör ändringarna som du tänkt.
4. Starta bränningen. (START)
Då lagras samtidigt också dina ändringar i minnet.
Prova i den ordningen.
//////////////////////////////////////
Om styrningen inte "lyder" dina knappningar, kan det bero på att panelens frontfolie är åldrad, så att knapparna inte svarar som de skall.
Du får se detta som ett "värsta" scenario….men det är ett känt fel….
//////////////////////////////////////
Jag skickade dig ett PM
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-01-08 15:43 av Bo§e
Jag kommer inte riktigt överens med den bruksanvisningen….
Bl.a. står där inget om att man (förstås) först måste välja vilket program man vill ändra i….
Kanske anses vara "självklart", men även en självklarhet måste finnas med i en steg-för-steg-instruktion…..
Testa min beskrivning i #1, så får vi se om det går bättre… (?)
- Redigerat 2023-01-09 00:48 av Bo§e
https://www.toma.nl/manuals/Hermes/hermes%20C7e.pdf
Kolla den här länken
#3: Ja, inte ens här står att man först måste välja det program som man vill ändra i……vilket ju är ganska självklart…
Men det anges inte, av någon anledning…
Tänker att det kan bli fel på den här punkten.
?
Ja det kan det såklart om man inte vet vilket program man håller på med! Men jag rekommenderar att man alltid ser efter hur och vilket program som man använder även om man tror sig veta, själv ändrar jag på programmet så ofta att jag inte litar på mig själv att jag kommer ihåg