Glasyr
Hej.
Jag har en fråga som kanske är både naiv och märklig men jag vet att ni här har svarat mig på tidigare knasiga frågor så jag ställer den ändå.
Jag har tänkt, och tidigare fått svar att det går braatt bränna mina små skulpturer i stengods( den här gången små pärlhönor) direkt upp till 1260 utan att skröja men genom långsam stegring som vid skröj. Att bara fortsätt hela vägen upp s a s. Nu har jag tänkt lägga glasyr, vit tenn, i små fördjupningar. När jag då penslade i glasyren kom den givetvis utanför och jag putsade bort. Då följde det med lera eftersom godset endast är torkat Min fråga är, kan jag använda denna bortskrapade ’leraglasyr’ och få nån sorts mellanting mellan engobe och glasyreffekt till andra grejer? Jag behöver inte få nån blank yta, men den vita färgen kanske kan bli spännande.
( Den mörka ytan är järnoxid)
Tack på förhand för svar
Lisette
Det tror jag absolut. Enkelt uttryckt är skillnaden mellan glasyr och lera mängden kvarts och aluminium, mer av båda i lera ungefär. Enklast är att du provar och ser vad som händer. Oklart om det blir snyggt.
#0: Söt pärlhöna!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Tack för ditt svar.
#0: Ja, visst kan du använda det bortputsade materialet till allehanda experiment. Akta ugnsplattorna bara.
Jag säger dock som Björn: "Oklart om det blir snyggt"….men det finns ju bara ett sätt att få reda på det….🙂
PS Fin fågel….!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-02 15:56 av Bo§e
Tack Bosse, både för svar och komplimang för min lilla pärlhöna!