Keramik iFokus

Keramik

Läst 83 ggr
Apparata
0

Krukan sprack

Hej!

Kankse nån rakuerfaren har några ideer om vad som kan ha hänt.

Rakubrände kavlad kruka (ca 40 hög och godstjocklek ca 5-6 mm).
Började med att ställa den i kall ugn och körde till drygt 920' på ca 45 minuter, de första 15 minuterna till ca 200'.
Reducerade 15-20 minuter i tunna. Den var ganska varm vid upptagandet.
Utetemp 5-6 minus.

Vid upptagning från reduceringen började den spricka från kanten och ned, stora sprickor på 15-20 cm på flera ställen runt om, det sprack loss en bit på 15x15 cm…

Min undran är om det är spänningar som kan ha uppkommit under bränningen alt. tempskillnaderna i lyft mellan ugn och reducering eller om den var för varm när jag tog upp den från spånen?

Tyvärr har jag dålig koll på leran då det var ett test, var stengods med troligen 20% 0,2 mm chamott. Transp. rakufritta som glasyr enbart på utsidan.

Bo§e
1

Spänningarna vid avkylningen blev för mycket.

Stengodsleror är generellt litet skörare än lergodsleror när de hanteras vid så låga temperaturer, så jag tror att det hjälpte till i det här fallet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Apparata
0

#1: Okej, menar du avkylningen mellan ugn o spånbytta eller i upptaget efter reduceringen? Skulle den legat kvar i byttan tills helt avkyld? Bra att veta att SG är skörare än LG, tack för svar!

Bo§e
1

#2: Svårt att säga, så jag måste gissa, och då gissar jag att det hände i det senare skedet, dvs efter reduceringen i tunnan….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
1

Min erfarenhet är att kavling är inte en bra metod för tillverkning av krukor till raku-bränning. Ringling eller tumning är bra, och drejning är bra om man kan hitta en lämplig lera. Inte så kul att dreja den leran som brukar säljas som raku-lera, tycker jag iaf