Problem med sprickor
Hej, jag har hållit på länge med keramik i liten skala, men aldrig stött på detta tidigare. Mina muggar i stengods har börjat läcka och på somliga lossnar hela botten. Finns det någon som har stött på detta problem? Med vänlig hälsning, Inger på Hembränneriet
Har du bilder…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Oj…! Spänningarna måste ha funnits där hela tiden, och bara väntat….
Min första tanke går till avkylningen, som kanske gått för snabbt.
Så kan det se ut om man tömmer ugnen litet för tidigt….
Jag kan inte se om botten är tjock, men det skulle också kunna skapa den sortens spänningar, kombinerat med snabb avkylning…
Ja, än så länge kan man bara spekulera, men jag kan inte riktigt släppa "avkylningsspåret"….
- Redigerat 2023-02-15 21:20 av Bo§e
Ja det tror jag också
#4: Hej, Inger med sprickorna igen. Kan mitt problem ha att göra med att jag inte satt för titthålet längst upp i min ugn. Kan det bildas någon luftström i en rund ugn som kan påverka?
Nej det blir ingen större mängder luft som stiger ur det hålet men klart att det är bättre att hålla det stängt. Är kanten avrundad eller är glasyren skarp där den spruckit?
#5: Framför allt om ugnen inte är så stor, kan ett öppet ventilationshål påskynda avkylningen, vilket ju kan skapa kylsprickor.
En elev hade ett liknande problem nyligen. En mugg med en kristallglasyr på insidan och annan glasyr på utsidan, undersidan fri från glasyr. Jag tror att det problemet berodde på glasyren, och skillnad i kompression mellan utsidan och insidan.
Har du samma problem med alla glasyrer? I så fall så se bort från det här inlägget och följa spåret med kylsprickor.
#8: Ja det är riktigt. Olämpliga glasyrkombinationer på in- och utsidor, kan orsaka ojämn kompression vid avkylningen. Det brukar visa sig som kylsprickor.
Bäst är att börja med att ta reda på om det är kyl- eller uppvärmningssprickor.
Här är en skiss (som jag visat ofta 😬 ), som beskriver hur man enkelt skiljer det ena från det andra….
Så undviker man "barking up the wrong tree" när man felsöker….
- Redigerat 2024-04-28 13:19 av Bo§e
Det kan ju också ha med drejningen att göra eller hanteringen efteråt
#7: Tack för snabba svar! Vad rekommenderas för spjället ibotten? Med vänlig hälsning, Inger
Håll det stängt
#11: Vad gäller drejningen så har jag ingen lerkran längre utan slår leran för hand. Kanske kan det vara det som är felet?
#11: Kan variera beroende på ugnens storlek, men med t.ex toppmatade ugnar upp till 100 liter eller däromkring (som är ganska vanliga), kan det fungera bra att ha bottenspjället halvöppet under en glasyrbränning, och att man stänger det helt när bränningen är klar, dvs när temperaturen börjar sjunka, efter utjämningstiden.
Helt stängt under avkylningen för att bromsa avkylningstiden så mycket som möjligt.
I känsliga fall kan det bli avgörande,,,,
Varför halvöppet under första delen av bränningen…? För att de ångor som skapas när glasyren smälter, skall få en chans att komma ut, så att de inte kondenserar "tillbaks" på godset. Låter kanske petigt, men är särskilt hälsosamt om det finns matta glasyrer med i bränningen….
- Redigerat 2024-04-29 18:14 av Bo§e
#13: Sprickbildningen som syns på bilden ser inte ut att bero på drejningen/knådningen (tycker jag…).
Sådana sprickor brukar vara mer oregelbundna, dyka upp på "konstiga" ställen, och kan gå "på tvärs".
Och sådana sprickor öppnar sig ofta redan under uppvärmningen…
- Redigerat 2024-04-29 18:29 av Bo§e
#14: Min ugn heter CS 150 och är toppmatad. Du skriver upp till 100 liter om spjället så min ugn är ju större.
#16: 150-litersugnen kallnar säkert litet långsammare än "småugnarna", vilket är bra, men det skadar inte att tänka på ungefär samma sätt även med den, om det är kritiskt med avkylningen för vissa saker….
- Redigerat 2024-04-29 19:35 av Bo§e