Keramik iFokus

Keramik

Läst 156 ggr
Fredrik1976
0

Torktid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Hur många veckors torktid tror ni det behövs på denna? Finns det nått bra sätt å mäta fuktighet? Köpa fuktmätare?

Vilket skröjprogram skulle ni köra? Långsamt? Eller normalt, det är stengods.

Är mycket väl medveten om att detta kan gå åt pipan..😂 men man måste ju få testa.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Ålands folkhögskola
1

Jag skulle vänta tills krukan känns helt torr, och sedan kör ett program typ 50 grader i timmen till 50 grader och sedan hålla den temperaturen i en-två timmar. Hålla koll och se om fukt kommer från ugnen. Om inte fortsätt med en vanlig skröj.
Ett sätt jag torkar stora alster utan att köra ett tork program är att placera dem uppå ugnen under en skröjbränning - verkar inte aktuellt i det här fallet

Bo§e
1

#1; Bra tips om uttorkning.

Men även om det är garanterat torrt, tycker jag personligen att ett "vanligt" skröjprogram känns onödigt snabbt, med tanke på föremålets storlek och komplexitet.
Varför ha så bråttom…?
50°C/h till 650°C skulle kännas mer tryggt.
Föremålet har trots allt ganska stor massa….

Sedan en annan fundering:
Föremålet är så stort att det kommer väldigt nära elementen på ett par ställen, vilket är en riskfaktor, även om man valt ett "försiktigt" program.
Om det funnits plats, skulle jag ha ställt upp ett par sättplattor mellan gods och element på de kritiska ställena, för att skydda mot intensiv direktstrålning just där……men det ser inte ut att finns så mycket plats….?
Ja…det var bara en tanke….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fredrik1976
0

det är tyvärr väldigt litet mellanrum, jag får testa å hoppas på det bästa:/

SaPe
1

Ett bra sätt att försäkra sig att godset är helt torrt innan skröj är att sätta ugnen på runt 100 grader. Sen tar man en liten spegel och håller över ventilationshålet. Kommer det kondens på spegeln är det fukt kvar i godset. När varmluften är 'torr' är det klart att skröja.