Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningköp-och-säljverktyg
Läst 203 ggr
kinnekulle
1

Lerkvarn

Hej jag får nog inse att mina leder inte håller för knådning i löngden..nu har jag ältat..slagit och knådat i 40 år..så tänkte en lerkran är nog toppen..undtar om någon har någon till salu? Sedan har jag aldrig använt en.mär det trixigt..behöver all lera vara homogen..eller är det ngt annat att ta hänsyn till?

ler
1

Nej det är ju det som är vitsen med maskinen att den kan älta lera med olika konsistenser. Är det väldigt olika kan det vara bra att köra leran igenom två eller flera gånger och om det är direkt från paketet och leran har normalt konsistens så behöver det så klart inte köra igenom flera gånger eller egentligen inte alls, lera som kommer direkt från paket ältar jag inte riktigt, bara forma det så det passar till det man önskar. Det kan vara bra att hela tiden köra leran genom maskinen så att man har lera som har legat på lager ett tag det mognar leran. Och jag tycker att du ska satsa på en utan vacuum, det är enklare och billigare och dom maskinerna pressar ut luft väldigt bra också. Lättare att göra rent och betydligt billigare

kinnekulle
0

#1: tack ler:-) för bra kommentarer..nu skall bara någon vilja sälja någon bra begagnad;-)
Nej kommer den dirket från pkt så kör jag slag eller knåd..det är veta allt återvinning jag tänker på

Bo§e
0

Instämmer med #1.
En maskin utan vacuum ger utmärkt lera, samtidigt som den är billigare och dessutom lättare att göra ren.

Maskinen kan stå ganska länge, fylld med ens "faoritlera", om man försluter i båda ändar.

Vad som är avgörande för att få luftfri lera, är att man kontinuerligt matar in lera, så länge skruven är igång.
Om man måste vända ryggen till ett tag, och t.ex. hämta mer lera, skall den stängas av under tiden, så att den inte får en chans att mata in luft.

Numera sköter detta sig själv i hög grad, eftersom de nyare maskinerna har en säkerhetsbrytare som stänger av skruven varje gång armen lyfts upp.
Men med en äldre maskin som saknar denna brytare, får man själv införa den här rutinen.
Enkelt, bara man tänker på att mata i jämn takt, så länge skruven roterar…..

#############

Som ler nämner, kan det ibland vara nödvändigt att köra igenom leran flera gånger i följd, för att den skall blandas ordentligt.
När man gör det, händer det ibland att vissa leror blir "utmattade" och kommer ur maskinen som väldigt oplastiska, ibland faktiskt som "brytbara" strängar, och det kan t.o.m ånga om leran…
I sådana fall får man låta denna lera ligga och "vila", eller "mogna" ett tag, så återkommer plasticiteten.
Vissa leror blir snabbare "trötta" än andra.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-01 16:30 av Bo§e
Allinagain
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej Kinnekulle eller nån annan lerkvarnsspekulant.
Har en kompis som har en Venco lerkvarn med vakuum..
Som är till salu.
Om du är intresserad kan du ringa henne på 0760100177.
Gun-britt Linköping

P-O Wirén

• Redigerat 2023-03-02 13:33 av Allinagain
Bo§e
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett anti-s-sprickstips…

En lerkran ordnar lerpartiklarna i spriralform, ungefär som "årsringar", vilket gör att den kranade strängen lättare brister i den ena riktningen.

Om man lägger de skurna klösarna av lersträngen på drejskivan som skissen till vänster visar, finns en förhöjd risk för s-sprickor i bottnarna, pga att leran är alltför "välordnad".
Kan förstås variera beroende på lera, och även hur man kört leran genom maskinen, men ibland kan det bli riktigt jobbigt….

Om man i stället gör till vana att slå fast klösen som visas till höger, försvinner problemet helt…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-02 14:14 av Bo§e
evajennymaria
2

Bosse, du är ett under av kunskap!

kinnekulle
0

#4: åh vad bra jag ringer i morgon♡