Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 3025 ggr
helenahenstedt
0

Myter?

Hur är det egentligen med lufthålen i större objekt, trodde att det var en myt att man måste ha dem för att släppa ut luften? Att det egentligen är ånga som spränger godset om det sprängs? Nån som vet? Och finns det andra myter som borde avlivas?

abbis
0

Det är väl som att lägga ett ägg i micron..har du inget hål så sprängs det..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

poja
0

Det är ingen myt.

lerboden
0

tittade in i ugnen i morse. första gången något sprängts i min ugn vid skröjbränning. en stor pjäs som kanske inte fått torka ordentligt i julbrådskan. eller om det var luft i pjäsen.

jag kör skröjen väldigt långsamt. 3 timmar de första 100 graderna.

det hjälpte inte denna gång. men..

det är bara att ta nya tag. jag fick ju en massa glasyrtestbitar.

MiaTua
0

om jag gör en sluten form med luft inuti typ ett ägg gör jag aldrig hål. Och det har aldrig hänt nåt. så jag anser att det är en myt.

sagabus
0

både luft och vatten ånga expanderar vid värme så att båda kan orsaka sprängning är väl inte orimligt eller?

jag har bara varit med om sprängda grejer 2 gånger under 10 år men desto mer bottensprickor istället.

lotta2
0

Jag anser att det beror på hur pass torrt föremålet är. Om det är fullständigt torrt och får brännas i en lämplig kurva efter tjockleken på föremålet så behöver man inte ha ett hål. Men oftast gör  jag ändå ett pyttehål för man är juinte alltid helt säker på att det verkligen är snustorrt.

susanne.k.wall
0

Jag skulle nog aldrig riskera att göra en sluten form och inte ha ett utsläppshål.

# 5 Sagabus! Bottensprickor som ser ut som ett S slipper du om du knådar leran i drejskivans roterande riktning och knådar leran så den blir konformad. Spetsen på konen ska vara nedåt och du ska smacka på lerklösen på drejskivan så konen brer ut sig. Som så mycket annat är det Bror Börsum som lärde mig knåda så. Han förklarade också vad som hände med alla lerpartiklar när dom plattade ut sig från konen på drejskivan, han ritade och demonstrerade och jag är så tacksam för hans teckningar.

Däremot när man gör fat ska man slå och dela leran massa gånger, för att slippa sprickor.

ijonsson
0

Tyvärr är det inte någon myt att det inte behövs hål i en sluten form. Det KAN gå - har dessvärre erfarenhet av att det INTE går också…

Rozzy
0

Hade lite brott med ett drejat äpple…. man kan inte fatta att man glSkrattandemmer sådana saker som ett par hål när man tjatar på stackars eleverna hela dagarna.

lotta2
0

Det känns ju ändå som en grej som tar max 3 sek att sticka ett hål i grejen så varför inte om man är osäker? Jag har också bränt helt slutna saker många ggr utan problem, så visst funkar det. Men eftersom man inte sparar någon tid på det jämnfört med expamplet med att knåda lera elelr ta den direkt ut paketet så sticker jag ett litet hål för säkerhets skull…

helenahenstedt
0

Ett litet hål hit eller dit spelar väl ingen större roll egentligen och tar ingen tid. Jag var mest intresserad av om det är sant eller ej och om det finns fler såna grejer.

Ett tag sas det att humlor egentligen inte kan flyga, men de vet inte om det och flyger därför ändå. Myten att humlor inte kan flyga men flyger ändå lever kvar, trots att det numera är bevisat även teoretiskt att de kan flyga. Spenatens nyttighet är också en myt som grundar sig i ett kommatecken som hamnade fel.

Rent kuriosa alltså.

lotta2
0

Hehe, Helena jag förstår hur du menar. Vad jag menade var ju att för mej har det funkat en rutin eller för att vara på säkra sidan så gör jag ett hål. Men visst funkar det.

Andra grejer är som myter i verkstaden, jo det finns många…Som det där med leran i paketet och knådning. Fler tja, som att man måste rulla leran åt båda hållen för att den inte ska resa på sej i ugnen  om man kavlar den och gör ex kakel. Det gör inte jag och min stannar kvar nere.  Hmm, nu kommer jag inte på fler…

helenahenstedt
0

Det där med att vrida och vända på leran vid kavling höll jag på med i min keramiska ungdom, har helt frångått det nu så den myten är jag gärna med och avlivar!

Leran i paket och knådning? Menar du att man ska slippa knåda den när man tar den direkt ur paketet som jag hört? Har aldrig lyckats särskilt bra med det, men är inte någon särskilt bra drejare…

sagabus
0

Susanne, jag har lust att säga - är du synsk eller? alla sprickor blir till formen S för mig. tackar så mycket för tipset nu kanske jag slipper fler "bokstäver" i botten!

susanne.k.wall
0

#14 Så bra Sagabus! Jag fick också sprickor som ser ut som ett S i botten. Jag förstod inte varför och det var så irriterande. Bror Börsum var ju en sån människa som sa "du får fråga mig om allt, kan jag inte tar jag reda på". Och jag frågade honom hur jag skulle göra för att undvika sprickorna. Han tog genast fram papper och penna, ritade och förklarade hur jag skulle knåda och forma som en kon osv, och jag är så glad jag har dom papprena uppsatta på väggen i verkstan som ett fint minne. Sen dess har jag aldrig sprickor i botten.

Hubert
0

Fann häromdagen när jag brände Raku att när jag glömde att ställa äggen på små stöd blev det för varmt i en varm rakuugn så botten lossnade runt om i nedre delen. Har aldrig hänt med de som jag ställde på små sockerbitar som stöd så det blev luft runt om. Och jag hade hål… Det var även en känsligare lera men skålar höll så jag tror på stöden för att inte chocka godset.