Keramik iFokus

Keramik

Läst 84 ggr
DisaR
0

Spruta engobe

Hej! Jag ska engobera porslin med porslinsengobe och vill spruta på den i sprutskåp, behöver dock köpa en ny glasyrspruta och undrar om nån har tips på vilken som kan klara engobe bra? Har förstått att den ska ha nål på 1,5 mm osv men vilket märke? Ser att Cebex har en spruta (för kompressor), har nån testat den?

Bo§e
0

I stort sett alla standardsprutpistoler med överliggande färgkopp och 1,5 mm munstycke fungerar.

Vad som skiljer de dyrare sprutorna från de billigaste, är livslängden på nål, munstycke och någon ventil, eftersom glasyr är bland det tuffaste man kan utsätta en spruta för.

Glasyr och lera är ju stenmjöl som med vatten som bärare pressas genom pistolen med tryck, ungefär som när man våtblästrar, vilket äter metall från de vitala delarna, i mindre eller större grad.

Men allt handlar ju i slutändan om hur ofta man använder sprutpistolen….

Om man bara använder den sporadiskt, och inte "på heltid", behöver man definitivt inte köpa någon pistol av fabrikat "Greiff" eller "Atlas Copco" som kan kosta en månadslön eller mer, utan man kan nöja sig med en sprutpistol i vettig prisklass, t.ex. Optima, som har visat sig hålla bra utan att vara "dyrast" (men inte heller billigast).

Tyvärr vet jag inget om Cebex nuvarande sprutpistol.
Jag lever kvar i "Optima-åldern"…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-12 12:36 av Bo§e
DisaR
0

#1: Tack Bosse! Då är jag på rätt spår!