Keramik iFokus

Keramik

Läst 460 ggr
Sofiachristine
1

Släppmedel

Vad använder ni för släppmedel till ert modelgips när ni gjuter med porslin?

Bo§e
2

Om du menar släppmedel när man gjuter själva gipset mot modellen när formen tillverkas, skall man använda någon typ av fettemulsion som inte blockerar eller förstör formen.

########################

Det finns färdigt släppmedel att köpa, som är väldigt bra, men här är ett gammalt recept:

1. 1 paket Lux tvålflungor hälls i en kastrull.
  2. Slå på vatten, tills ytan överstiger tvålflingorna en aning.
  3. Smält blandningen och rör om.
  4. Tillsätt en flaska Kronolja, och vispa upp alltsammans till en emulsion.

En stor sats, men receptet användes i industrin. Man får skala om det till sina egna behov.

Tänk: Tvål - vatten - matolja

########################

Förr fanns ett handtvättmedel som kallades Raffinol. En vit kräm (emulsion) som såldes i tuber eller burkar.
Detta var ett utmärkt släppmedel för gipsgjutning.

########################

När man sedan gjuter lera i gipsform, skall förstås inget släppmedel användas…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-14 15:38 av Bo§e
SaPe
0

Bra och enkelt släppmedel vid gipsgjutning är 50/50 matolja och såpa. Pensla på och torka av med hushållspapper.

ler
0

Jag använder tunn lervälling som är lätt att få bort igen

Bo§e
0

#1 och #2: Anledningen till att vatten traditionellt ingår (dvs att det är en emulsion), är att gipsytan på det sättet tillförs mindre fett, vilket är bra.

#3: Ja, det går bra om man t.ex. gjuter gips mot gips, eller mot andra sugande material.
Men det kan vara svårt att få tunn lervälling att fastna på vissa material, som t.ec. modeller av plast eller liknande…..

• Redigerat 2023-03-15 08:33 av Bo§e
ler
0

Ja det är klart, jag tänker inte på att någon kanske använder sådana material! Med plast går det naturligtvis inte men då är det väl svårt med tvål också

Trolmen
2

Att tänka på vid val av släppmedel är att det är vattenlösligt så att man kan skölja gipsformen med varmt vatten för att få bort rester avsläppmedlet. Rester av släppmedlet kan nämligen täppa till gipsens kappilärer vilket resulterar i att de första gjutningarna har en tendens att inte släppa från formen.

ler
0

Och att få bort allt släppmedel som tränger in i gipsen tar tid. Arbeta med traditionella metoder är det bästa, gjut på en modellerad ler form så blir det inga problem alls

Bo§e
0

Om man använder ett traditionellt släppmedel (som beskrivs ovan), och att det används på rätt sätt (dvs inga överdrivna mängder), behövs ingen, eller nästan ingen rengöring alls.

Många hemmagjorda släppmedel innehåller ofta alltför stor del fett, och för att "gardera sig", vill man dessutom gärna överanvända det.

Ett "riktigt" släppmedel skall ligga som en tunn blank film, som tecknar alla detaljer, och inte "jämnar ut" dem.
Går bra med en emulsion som är riktigt gjord.

Vänta inte för länge, utan frigör modell från form precis när gipsen är som varmast, eller när gipsen just passerat det varmaste stadiet.
Låt det inte kallna…!

• Redigerat 2023-03-16 12:31 av Bo§e
Bo§e
1

#6: Ja, det är därför som "tvål" är lämpligt som fett, och att släppmedlet innehåller en hel del vatten (emulsion) redan från början,
Emulsionen gör också att minimalt med fett tillförs ytan.

Det är definitivt ingen slump att de "riktiga" släppmedlen är sammansatta som de är…

• Redigerat 2023-03-16 12:54 av Bo§e
Linquan
0

#8: Hej Bosse, du verkar vara expert på gipsformar och jag behöver hjälp med en Gjutform som jag inte får till. Formen jag gjuter av är en stor karaff i plast och den vill inte släppa, jag använde rikligt med rapsolja. Allt såg fint ut men den ville inte släppa. Då jag med kraft försökte knacka ut den så sprack gipsets. Skulle du säga att släppmedel från cebex skulle funka bättre? Vad bör jag mer tänka på? Ska jag separera karaffen tidigt under härdningen? Nu väntade jag en dag det kanske inte var bra? /camilla

Bo§e
0

#10: Hej,

Nej, rapsoljan var nog inte så lämplig.
Prova ett "köpesläppmedel", så kommer det att gå bättre.
Släppmedlet skall appliceras så att det skapas en tunn blank hinna. Låt det "sätta sig" litet innan du gjuter.

Bästa timing för separation, är precis när gipsen varit som varmast, och just börjat kallna. Fortfarande varm m.a.o.
Väntar man längre, blir det svårare.

Om det skall bli en Gjutform, tänk på att formen skall ha rejält tjocks väggar.
För tunna väggar, och gipsen förmår inte suga upp tillräckligt med vatten från leran, eftersom den blir för snabbt mättad.

• Redigerat 2025-06-06 20:15 av Bo§e
Bagossa
1

Jag har fått bra resultat genom.att pensla vanlig grönsåpa på gips som ska ligga mot gjutningen av andra halvan av gipsformen. Jag gjuter från 3D printade föremål som jag lackar. Det släpper bra med en blank lackad yta. Problem uppstår när formen inte är helt blank eller när det finns ytor som.går in i formen. Antingen små håligheter eller att tex en cylinder inte är helt 50% i ena formen. Under 50 blir formen fel och mer än 50 så fastnar den. Men en 3D printer är rätt så bra på att dela något exakt på mitten. John Britt visar på youtube hur han gör formar. Det kan kanske hjälpa någon.

Bo§e
0

#12: Har inte provat själv, men grönsåpa kan nog gå bra.
Huvudsaken är att den inte sköljs bort när gipsen hälls över, och att den inte permanent täpper till formens små kapillärer…

Bagossa
0

Jag låter såpan torka först vilket går fort då formen suger vattnet. Efter gjutningen torkar jag tvålresterna den med en blöt trasa. Tvål är vattenlösliga så den borde gå att få bort resonerade jag. Det finns ju soft soap att köpa för ändamålet så jag bara provade.

Bo§e
0

Sitter såpan tillräckligt fast även på en blank plastmodell…? Ett tunt skikt borde i alla fall stelna till litet, om man väntar ett tag…?

Bagossa
0

Nej bara på gips. Plast modellen använder jag inget utan förlitar mig på en blank och jämn slät yta. Grönsåpan innehåller rätt så mycket vatten. Mitt första försök var att torka ut såpan men den blev en kletig grynig smet som var omöjlig att applicera jämt och fint.

Bo§e
0

Ok. "Köpeställmedlet", som är något slags tvålemulsion, har en tendens att "stabiliseras", även på blanka ytor.

Jag saknar Raffinol, som jag nämnde högre upp. Det var suveränt. Det finns säkert andra handtvättmedel idag, som fyller samma funktion, men att hitta i djungeln av produkter är inte så lätt…

Ålands folkhögskola
1

på en plast modell är bästa släppmedel vitt vaselin (samma som man använder på läpparna mm.) Applicera med fingertoppen, eftersom kroppsvärmen hjälper vaselinet att sprida lättare.

Bo§e
0

#18: Men vaselin är en petroleumprodukt. Blir det inte problem med porerna i gipsytan…?
Kanske ok vid ett tunt skikt…?
Just för att den är petroleumbaserad, har jag aldrig provat vaselin, men det kanske är ok….?

ler
1

Låter ju lite klistrigt och inte riktigt vattenlösligt, jag tycker att lervälling fungerar bra

Ålands folkhögskola
1

#19: Det var frågan om en plastmodell. Funkar på torrt gips som är behandlad med shellac, också.

Trolmen
1

#19: Jag använder lite vasselin blandat med trennemulision W165 när jag vill få extra säkerhet vid gjutning gips mot gips.

Bo§e
0

#22: Jag kände inte till släppmedlet Trennemulsion W165, men nu hittade jag det på nätet…

Receptet som jag beskriver i #1, härstammar från IFÖ-Verken i Bromölla, där det jobbats mycket med gipsformar. Det var deras "husrecept" för släppmedel.