Stängt lock?
Ja det där är inte farligt, så ser min ugn också ut och den går snabbt upp i temperatur så frågan är om din ugn är dåligt dimensionerad eller om du helt enkelt har slitna element, och hur ser programmet ut?
#0: Ja, det ser alldeles normalt ur.
Hur stor är ugnen (liter)…?…och hur stor effekt (kW) har den…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ugnen är 82 l och har en effekt på 5,6 kW
Effekten är ganska låg [min åsikt]
5,5 kW är mer passande för en ugn i 60-litersklassen.
Jämförelse:
Både Nabertherm Top 60R och den gamla (och populära) Scandia Top 3-60, har 5,5 kW effekt, vilket gör dem till bra stengodsugnar, och med bra livslängd på elementen.
Så, att den här ugnen är långsam, beror tyvärr på själva konstruktionen.
Du får göra ordentliga kägeltester och trimma in stengodsglasyrprogrammets topptemperatur efter kägelresultatet, för att undvika långa och missvisande bränningar.
Försäljarna brukar kontra med att "ugnen är så välisolerad att den klarar sig med låg effekt", men det är tyvärr ett önsketänkande som inte fungerar fullt ut i praktiken.
Det finns egentligen ingen ursäkt för att en ny ugn beter sig som "begagnad" redan från början, och sedan bara blir sämre [min åsikt, igen] .
Men, genom att trimma in stengodsprogrammet med hjälp av käglor, kan man som sagt få det hela hanterligt.
Skröj- och lergodsbränningar brukar inte påverkas av låg effekt. Det är vid stengodsbränningar som detta blir märkbart.
Ja, du får ursäkta denna raka kommentar. 🙂
(Spänningsfall och slitna element gör förstås inte saken bättre, om man lägger det ovanpå en klen effekt….)
- Redigerat 2023-04-12 08:48 av Bo§e
Öka på watten vid nästa elementbyte! Så har du en bra ugn!
#5: Instämmer.
Med litet sakkunnig hjälp går det som regel fint.
Ja det skulle jag göra, byt ut elementen om du önskar det så kan jag ge dig information om vem som kan hjälpa dig med det
Det är ju ett väldigt litet utrymne du har för din ugn? Och med automatiken placerad så där riskerar du en del problem med att den blir för varm och inte mäter som den ska.
Rummet är större än det ser ut. Det är de gamla stenkolslagret i pannrummet som är ca 20 kvm. Men hur menar du att automatiken skulle placeras? Fick en hållare med som skulle placeras så.
Det är helt ok att ha automatiken placerad så, OM rummets temperatur inte tillåts överskrida ca 40 - 45°C. Däröver finns risk för "galopperande felmätning".
Det är m.a.o. rumstemperaturen man skall ha koll på, genom att ordna med tillräcklig ventilation.
#10: då är det lugnt och bränningen har genomförts med bra resultat också nu! Tack för ert engagemang!
#9: ok. Min automatik ska placeras minst 1,5m från ugnen enligt manualen. Har aldrig sett din variant tidigare.
#12: Ok, då har dom garderat sig, vilket ju är bra.
Känsligheten för övervärme är nog ungefär densamma hos alla moderna digitala styrningar.
Vissa komponenter kan bli varma inne i automatiken! Hade en illaluktande elektronikdel som smält i värmen!