Elementbyte bekymmer
Hej, har precis bytt element för första gången. Ugnen är en Naber 12H. Tänkte att jag skulle slå på den och se så att alla blir varma innan jag kör en inbränning av dem. Ugnen låter som sig bör, av och på, men temperaturmässigt så händer ingenting. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Dela gärna med er, tack!

Det finns många olika sätt att koppla detta fel, och kanske du på något sätt har glömt att ansluta nollan (eftersom inget händer) till elementsatsen ???
Men detta var bara en gissning…..jag skickade dig ett PM så att du kan ta dig vidare….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Okej, tack, lite lurigt tycker jag då jag inte förstår vad som skulle vara skillnaden från innan. Om man jämför med bilden jag tog innan jag lossade på grejerna (förutom där vid jordblecket som jag hade hunnit peta runt lite i).

Hålet på baksidan! kanske för termoelementet! Kanske ligger termoelementet någonstans där det inte ska vara?
#3: ja, det ser onekligen bottenlöst ut, men är täppt. Ugnen har fungerat fint i många år, tack för input!
Om jag förstått #0 rätt, slår kontaktorn till som den skall, men det blir ändå ingen värme…?
Därav min fundering på nollförbindelsen till elementen…det borde ju vara något väldigt grundläggande som är galet…?
Behövs det noll förbindelse när det är trefas stjärnkopplat?
#6: Inte alltid. Många ugnar är beroende av den "riktiga" nollan.
Det här kan variera mellan modeller och fabrikat.
Jag minns inte hur det ligger till på de här äldre Naberugnarna, så jag tänkte att det är bäst att kolla upp….
Äldre engelska ugnar var ofta stjärnkopplade, och de kallade det för "flytande nolla", vilket ju var sant, eftersom nollpunkten kunde flytta runt sig fritt (!) beroende på elementens skick……vilket egentligen inte var så lyckat.
Många små 2-fas-ugnar har ofta elementhalvorna kopplade rakt mot varandra, utan förbindelse med den "riktiga" nollan.
- Redigerat 2023-04-25 09:51 av Bo§e
Här är en kluddig skiss över elementkopplingen på Nabertherms kammarugnar.
Antalet slingor kan variera med ugnsmodell, men principen är densamma.
Om kontaktorn slår till (dvs arbetskontaktorn…?) och det inte blir varmt alls, borde felet vara väldigt "basic", eftersom alla tre faser tydligen uteblir, trots att kontaktorn arbetar….
Men jag vet inte om jag tolkat felbeskrivningen korrekt…?
?
- Redigerat 2023-04-25 13:33 av Bo§e
Tack för visat intresse för lösning utav problem. Nu är det löst, glömde bort att det var två till proppar som skulle i, smidigt!
Ja, det kan man ju kalla "basic"…🙂
Bra att det löste sig.
Glöm inte att efterdra elementklämmorna efter några bränningar.
- Redigerat 2023-04-25 13:54 av Bo§e