Keramik iFokus

Keramik

Läst 237 ggr
Affi
0

Glasyrdropp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Japp, det värsta har hänt, har bränt lergods i stengodstemperatur! Sättplattorna är körda men kan jag rädda ugnen! Hur får jag bort högarna på botten på ugnen?

bjorn.lindberg
1

Känns som en Bosse-fråga.

Jag hade gjort som så här; ta en liten mattkniv/rakblad och skär försiktigt runt om glasyrbollarna, kanske en halv millimeter ner i teglet. Sen kan man försiktigt bända loss bollarna. Svårigheten är att inte få mer sig mer tegel än nödvändigt. Man vill också övertyga sig om att det inte är för mycket glasyrsmet kvar, om du bränner om ugnen igen så har kvarvarande smet en tendens att gräva sig djupare ner i teglet.

Sen behöver du fundera på om du vill lappa igen hålen. Jag hade inte gjort det om det inte är nödvändigt. Så länge du kan sätta ner dina tre pelare, som står på botten av ugnen, nånstans och de står rakt så behöver du egentligen inte fixa hålen.

Elementen gissar jag är rökta, de får du nog byta ut. Kan va att du har haft tur och de inte fått nån smet på sig, svårt att se på bilderna.

Bo§e
0

Ja, ungefär som Björn säger.
Helst skall allt "brunt" bort, och om det blir gropar i teglet, gör det inte så mycket.

Viktigast av allt är att elementen ALDRIG får komma i beröring med de bruna lerresterna…!….så var extra noga med att rensa elementspåren.

De element som eventuellt redan är nersmetade med lera, kan man nog betrakta som "körda".

Om det värsta skulle hända, dvs att elementspåret blir förstört när man rensar… 😬 …..och att elementet inte har något att vila på, kan situationen räddas genom att man stoppar in en porslinspinne, eller ett smalt steatitrör i det aktuella elementet (bilden), så att det inte kan sjunka ner till "nästa" våning och orsaka kortslutning eller bara skada sig själv.

Man får mäta elementets innerdiameter och beställa något passande rör eller pinne.
Våra ledande leverantörer vet (eller borde veta) vad det handlar om….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-04-28 15:49 av Bo§e
nyburgaren
0

Skittråkigt när sånt händer! Har en kollega som gjort tabben 2ggr! Då var det kursdeltagare som tog med sig modellerade grejor hemifrån! Rör är en bra ide! Men dom är raka lite svårare är det i en rundugn där väggarna inte är raka! Ugnen ser ju nästan ut i nyskick! Det innebär ju att skruvar runt om inte är igenrostade! Jag hade för mindel plockat ner ugnen och fixat den ordentligt!

Affi
0

Tack för goda tankar och svar!

Köpte en spackelspade och körde försiktigt in under glasyren varpå den lossnade, fick bort allt och dammsög sedan ordentligt bort allt damm! Elementen verkar ha klarat sig hyfsat bra, nån liten droppe som jag tror jag fick bort också! Nu testar jag med en skröj och hoppas på det bästa! Får dock köpa tre nya sättplattor = ca 4500kr, tråkiga läropengar

Bo§e
0

#3: Ja, rören kan ju inte runda ett hörn, så att säga.
Men ugnen består ju av många små "raksträckor" som går att åtgärda med rör/pinnar…..
Jag tänker att, om skadan är nära ett "hörn", får man sätta in rör/pinnar från två sidor, som möts i "hörnet". Det borde räcka för att hålla elementet på plats.

Men, som du säger är ju det optimala att plocka ner ugnen och byta den aktuella stenen/stenarna (som går att beställa från tillverkaren), och sedan plocka ihop alltsammans.
Det är inte jättesvårt, men är ett stort och litet skakigt jobb om det är första gången….

nyburgaren
0

Grattis det blev ju fint i botten hur går det med resten? Ja du Bosse alla har inte saker runt hörnet som i Höganäs! Där finns gott om isolersten och murare! Men tänkte att om ugnen är nästan ny så tycker jag det är värt besväret! Annars har man en taskig ugn man får jobba med!

Bo§e
0

Ja, det är inte roligt när sådant här händer, och särskilt inte om ugnen är så här ny…!

Bilden visar att det gick bra med botten, men hur gick det med sidorna/elementspåren…?

Om något element fortfarande är "besmittat" av lera, kommer det att visa sig så småningom, men vi får hoppas att att det nu klarar sig ett tag.

Ulla
1

Oj, vad tråkigt! Det ser i alla fall bra ut nu när du har tagit bort det allt smälta. Jag håller tummarna för att din bränning går bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Allinagain
0

Hmmm
Sättplattorna körda säger du..
Har själv råkat ut för det där , lergods
I stengodsbränning..Blev ett par rejäla pannkakor. Jag hackade bort och tog vinkelslip med diamanttrissan och slipade bort..
Funkar fint..säkert kört 40 bränningar
Efter missödet..

Affi
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#9: hm, är ändå tveksam så som de ser ut🤔

Allinagain
0

Jo det var ju lite mer😱😱