Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2858 ggr
lotta2
0

Verkstadsplanering..

Min verkstad är alldeles för liten och jag måste bygga ut och få mer arbetsyta.Tyvärr blir det en väldigt långsmal och svårmöblerbar yta. Sitter och stirrar mej blind på ritningen och känner att jag behöver lite fräscha ideér. Eller råd om vad som funkat mindre bra i era verkstäder.

Vad tycker ni är det viktigaste för att det ska funka bra i era verkstäder? Har ni några bra bilder på smarta lösningar?

Hur gör ni med era sprutskåp? Har ni sprutskåpet i separat rum pga dammet eller inne i själva verkstaden?

Vore jättetacksam för lite ideér.

LenaR
0

Om du orkar leta lite så finns det ett inlägg om hur verkstäder kan se ut. Det var zzaga som startade tråden.

Vårt sprutskåp (som inte är monterat än) ska stå i anslutning till fläktkåpan över ugnarna. Men har du ett bra skåp ska det inte behövas mer än ett fönster vad jag förstår.

Jag har inte så mycket att säga annars. Vi har blivit så många i verkstan nu så det möbleras om och plockas hela tiden, det enda ja g kommer på att säga som allmän rekommendation är att se till att ha lätt att städa golvet, dvs hjul under backar och hinkar, höga hyllor…

Jag är inte mycket för att tänka igenom saker är jag rädd, kör betydligt mer trial & error!

Men vad ska du få plats med Lotta? 'Bara' dig själv eller kollegor, eller kurser?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
0

Tack LR, jag har kikat på den tråden. Inte för att sökfunktionen funkar bra. Jag har sett att det är väldigt många i forumet som ska starta sina egna verkstäder och tänkte att det är nog fler än jag som behöver bra tips.

Jag har ju haft två verkstäder innan som jag anlagt enligt trial and error principen och inte har jag varit nöjd med någondera, utan flyttat om i tid och otid. Alltid har man fått springa som en blådåre.:) Kanske Zzaga hade rätt med att man kan  följa lerans väg dvs förvaring i ena enden, drej,tork och ut i ugnen i andra. Men jag skulle bli jätteglad om någon har några fler bra råd.

När jag drar in vatten i verkstaden så vill jag ju gärna att det hamnar på rätt ställe för det är ju svårt att flytta på i efterhand. Det mesta annat går ju att flytta på.

Verkstaden blir bara för mej, några elever vid kurser men mest mer utrymme för att jobba med handbyggda grejer. Just nu måste allt flyttas om varje gång jag byter moment. Inte speciellt rationellt och effektivt. Utan jag har tänkt ha speciella områden för kavling/byggnad, drejning och glasering och kemikalieförvaring.

Vore kul att se hur ni med bra verkstäder löst detta.

avalon
0

Min verkstad är oxå väldigt långsmal, så jag har delat av med två stora bord som står med ena kortsidan mot väggen och så rätt ut i rummet. Det blir som en avdelning och så använder jag ena bordet till att bygga och greja och den andra när jag glaserar. Vatten+ diskbänk skall jag dra in och ha emellan borden. Drejskivan står i ett hörn i närheten av det bordet där jag bygger och kladdar, och så är det hyllor som ett u runt den delen av lokalen. Hoppas du fattar nånting !! (jag kan ta en bild och lägga in sen ) Jag tycker det funkar bra, lite spring blir det ju, men det går nog inte att undvika för min del. Det är bra att ha två stora bord en bit ifrån varandra, om man drar igång nåt jätteprojekt så har man förhoppningsvis en annan plats ledig då…I vilket fall så tror jag på att möblera tvärs över rummet när man har en sån långsmal lokal, jag hade ett långt bord längs med rummet förut och då kändes det bara som två korridorer.

Jag tror även att det är smart att ha olika "stationer" som du säger, så man har rätt grejer till hands oxå, annars blir det en jäkla massa extra jobb.

lotta2
0

Avalon, det låter bra med borden rakt ut från väggen. Just det med att det blir lite korridorkänsla håller jag med dej om. Låter som en bra idé.  Min verkstad blir 14 m lång och 4 meter bred utan ugnsrummet så här blir det verkligen långsmalt. Svårt att till det. Men nu ska jag testa på ritningen med bord på tvären.

avalon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser det ut, kanske inte värdens bästa bild men…bakom mig är drejskivan och hyllor + hyllor till vänster och höger som ett U.

lotta2
0

Avalon. Aha, det verkar ju vara gott om plats med borden så. Vilka jättebra arbetsbord du har fått tag i. Sånt är svårt att hitta tycker jag, de flesta bord är så låga om man vill stå och jobba. Snyggt golv också, har du korkmatta? Jag funderar på att lägga något annat golv än mitt nuvarande betonggolv med massor av pyttehål= dammsamlare..