Reduktionsbränning
Hej!
Jag och några till har fått ett tillfälle att ta över en ugn för Reduktionsbränning. Min fråga är hur enkel är den att använda? Den går på gas vad jag vet och är rätt stor.
Vi är nybörjare de flesta av oss.
Det är egentligen inte "svårt", men kräver en viss förståelse för det tekniska, och en orientering i vad som händer i ugnen.
En skriven "bruksanvisning" kan bli kolossalt lång, och ändå inte ge så mycket.
Sök kontakt med någon keramiker som gasbränner, och be att få vara med på en bränning eller två.
Det blir nog den allra bästa introduktionen.
############
Några praktiska frågor att börja med:
Undersök möjligheten till en skorstenskanal ut för avgaserna, och kolla om försäkringsbolaget har några särskilda villkor kring förvaring av gasbehållare.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-05-18 01:21 av Bo§e
#1: Tack för svar!
Kan man bygga om den till en annan sorts ugn? Ifall det inte går att ha gas, tänkte ved i såna fall. Studion ligger i ett tätbebyggt område, vet inte hur kinkigt det är att ha gas i närheten.
Det lönar sig troligen inte att bygga om den till elugn.
För de pengarna kan man i stället köpa en beg fungerande elugn i skapligt skick.
Det behöver inte vara "omöjligt" att hantera gasbehållare, även i ett tätbebyggt område, om man bara följer de bestämmelser som finns.
Och någon störande "rök" eller lukt blir det heller inte vid gasbränning….i alla fall inte särskilt mycket.
Den lokala sotarmästaren är "allsmäktig" i sådana här frågor, så prata med honom/henne….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-05-18 01:47 av Bo§e
#2: Kolla om du har stadsgas, Rohde säljer servojet brännare som går att köra på stadsgas med kompressor. Stadsgas, i alla fall i Malmö, är bra mycket billigare än gas på flaska, du slipper konka runt en massa flaskor också. Jag gissar att du slipper "gasflaskor föres till säkerhet vid brandfara" skylten om du kör på stadsgas. Din ugn blir i princip en överdrivet stor gasspis och skulle det börja brinna så stänger brandkåren av gasen i gatan innan de går in föreställer jag mig.