Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasering
Läst 227 ggr
Julia Ö
0

Glasera tekannor

Jag undrar om ni har några tips på hur ni glaserar era tekannor. Jag har inte bestämt mig för om jag ska glasera insidan ännu men har gjort ganska små hål i silen så är lite orolig att den ska täppas igen av glasyr. Hur gör ni för att glasera utsidan utan att få glasyr på insidan? Är ju hål både i pipen och för locket där glasyr kan rinna in.
Jag har fått tips om att locket ofta passar bättre om det får sitta på plats vid glasyrbränningen men då får det inte vara glasyr på falsen eller lockets undersida. Tipsa också gärna om bilder/filmer på hur det praktiskt går till att glasera kanna och lock.

Julia Ö
0

Kom på nu att tekannorna är drejade i lavalera så vill nog glasera insidan också så det inte blir för grov yta. Är ändå tacksam för era glasyrtips.
I vanliga fall brukar jag vaxa botten och andra ytor jag vill ha fria från glasyr med dekorvax. Har någon provat att vaxa falsen i kannan och på locket och sedan bränna dem tillsammans eller fastnar locket då tror ni?

Ulla
0

Det är förstås jätteviktigt att se till att det inte finns någon glasyr mellan de båda delarna. Då är säkert vaxet till hjälp. Sedan har jag penslat på aluminiumoxid mellan locket och kannan. Det brukar fungera bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2023-05-26 21:40 av Ulla
Ålands folkhögskola
0

Var uppmärksam på vaxet efter glaseringen, det ofta sitter små kulor av glasyr som inte har runnit av. Torka noggrant med en svamp.

Julia Ö
0

#3: Brukar ni glasera tekannor med locket på under glasyrbränningen? Vaxar ni i så fall innan glaseringen eller torkar ni bara bort glasyr?
Jag är egentligen bara ute efter att hitta en bra metod för glasering och att locket ska passa så bra som möjligt.

Julia Ö
0

#2: brukar du oftast låta locket sitta på tekannan vid glasering? Har du provat att vaxa med dekorvax eller brukar du bara torka av/låta bli att doppa falsen och undersidan av locket? Jag har inte aluminiumoxid hemma men kanske borde köpa in det för säkerhets skull.

Ulla
0

#5: Inte medan jag glaserar men alltid vid bränningen. Det behövs så litet för att locket inte ska passa annars. Däremot har jag tyvärr inga riktigt bra glaseringstips. Eftersom det är viktigt att få bort all glasyr som hamnat mellan locket och kannan så känns det kanske lättare med vax, men jag gör nog litet olika.

_
_

• Redigerat 2023-05-27 15:12 av Ulla
pyromanen
1

#0: jag har oftast glasyr invändigt och saltengobe utanpå. Även om det inte är saltengobe du ska doppa i utan glasyr så tänker jag att tillvägagångssättet kan vara ungefär samma. Om du vill ha glasyr utvändigt men inte i. (Eller olika inne och ute).
Invändigt häller jag i glasyr och häller ur igen samt torkar bort ev stänk.
Sen sätter jag en rund svamp i där locket ska vara. En lite för stor svamp så den sitter bra fast. Och trycker en liten svamp i pipen ytterst. Sen håller jag kannan upp i ner och doppar och lyfter upp. Håller den fortfarande upp o ner. Pillar ut svamparna fortfarande upp o ner. Håller en liten stund så det inte blir rinn. Klart!

Julia Ö
0

#7: tack för bra tips! Det låter smart med svamparna. Jag har ingen fot på mina kannor så blir svårt att hålla dem upp och ner och doppa men annars låt det väldigt praktiskt. När du glaserar insidan brukar du då låta glasyren rinna ut i pipen också (jag har många små hål där) eller sätter du för hålet/hålen till pipen på något sätt?

• Redigerat 2023-06-06 21:55 av Ulla
Julia Ö
0

#6: tack för dina tips! Jag råkade skriva lite fel, menade precis som du skrev att ha locket på vid glasyrbränningen. Ni verkar vara flera som gör så så blir sugen på att prova. Använder du alltid aluminiumoxid mellan falsen och locket?

Ulla
0

#9: För det mesta.

_
_

Ulla
0

#8: Jag ändrade i ditt svar så att det hänvisar till pyromanens inlägg (#7). Det hade råkat bli fel där.

_
_

• Redigerat 2023-06-06 21:59 av Ulla
Julia Ö
0

#11: tack!