Receptsamling
Har jag missat att det ska finnas en receptbank/-samling på den här sajten? I så fall kan jag inte hitta den! I annat fall så skulle jag uppskatta en sådan. Jag skulle utan problem lägga in mina favoriter i den och hoppas att även någon annan gör likadant så kan åtminstone den personen och jag byta med varandra. 
Just nu är jag i skriande behov av två stengodsglasyrer med så där underbart sidenmatt känsla. Giftfria, opaka, 1250 grader, en vit och en svart. Har ni något att förmedla som stämmer in på beskrivningen? Det gör heller inget om den är lätt att applicera och flyter ut jämnt och fint i bränningen så allt rinn och skarvar bara försvinner… 

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Om du har någon bra glasyr som du gärna delar med dig av, så kan du skicka den till mig så lägger jag den till samlingen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Wow! Jag kände på mig att det fanns en receptsamling på den här sidan. Tack! Jag ska bidra så fort jag kommer ihåg. Jag hittade nog exakt det jag behövde. Finns det liknande samlingar för blanka glasyrer och lergodsglasyrer?

Självklart!! Tryck på knappen "artiklar" i översta raden här ovan så hittar du om du bläddrar lite…
Jag har själv haft stor nytta av den sidenmatta svarta som finns i receptsamlingen för stengodsglasyrer här på iFokus. Den har fungerat i en spännvidd från ca 1160 till 1240 grader i min ugn. För mig har den fungerat på alla leror. Jag lägger den tunnt och den blir allra bäst när jag doppar. Blir det för tjockt eller ojämt får den en viss stråkighet och något lite metallglans.
Har även gjort en liten provbränning med att ta bort järn- och koboltoxiden och tillsätta 5% tennoxid istället och det verkade bli en bra vit, matt glasyr. Ska hem och glasera i natt… Utan oxider verkade den transparent matt.
Hoppas du tycker lika bra om den som jag. För mig blev den lösningen på månaders sökande efter en bra svart glasyr. Lycka till!