Tunna streck?
Inte scrafito utan streck av färg ovanpå engobe. Finns det nåt fiffigt verktyg för detta?
Tunna, menar då tx 0.5 mm som med en fin skrivpenna.
Tunn pensel funkar ju inte då färgen i lilla penseln tar slut direkt…
Oj kul fråga!!! Kan man tänka sig att använda penna ? Men klart det blir petigt att få det så fint. Och om man häller i någon vattenlöslig färg i en tusch penna? Typ koboltklorid?
Jag har undrat över samma sak. Man kanske skulle testa ditt förslag, Ler. Skulle kunna gå.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för tips Bosse!
En sån ska jag prova!
Men för att få till annat än långa streck eller lätt böjda sånna… Typ teckna små små saker så skulle nog krävas penselskills utöver vad jag klarar av 🤔.
Ingen som uppfunnit någon "fine liner penna" för keramik?
Vanliga ug-pennor ger litet "kritig" karaktär på linjerna.
Man kan doppa spetsen på pennan i vatten en stund, så mjuknar färgen, och linjen blir litet mjukare…..ett tag, tills man får göra om det…
Kanske inte optimalt, och 0,5 mm linjer är nog knappast möjliga….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Man kan fukta godset innan man tecknar och som en tecknare så vrider man på pennan hela tiden så kan man få hur tunna streck som helst
Funderar på en gammaldags stålpenna, dvs en vidareutveckling av "gåspennan"…
Jag har inte provat detta, men sådana pennor har använts inom porslinsmålning m.m. och kanske skulle fungera även här.
Möjligen (?) krävs ett slätare underlag än rå lera, men vem vet….?
En sak som kanske ställer litet krav är att färgen troligen måste vara extra finkornig, vilket kan åstadkommas genom manuell rivning eller med kulkvarn…
Värt en test…?
Tänker: Vanlig ug-färg, gummi arabicum, vatten……blandningen riven till fin kornstorlek…
Vattenmängden bestämmer konsistensen, så att man får rätt "flow"…
- Redigerat 2023-07-06 19:35 av Bo§e
Ett trick jag lärde mig nyligen är att klippa en grövre pensel halvvägs ner på stråna så att det blir en tunnare pensel kvar i mitten. Den grövre delen 'håller' kvar mer färg än en pensel som är fin hela vägen. Hoppas min beskrivning är begriplig. Har ingen bild.
funderat och har ett förslag, testa att måla vax ovanpå engoben och rista sedan dina tunna linjer med en nål, måla sedan ovanpå ristningarna och svampa bort överflödet. Kanske kan vara en lösning??
#11: Kan det vara en sådan här…..?
Annons:
https://www.silkpaint.com/airpen/
Filmsnutt:
https://www.youtube.com/shorts/0gjFHRreEGY
- Redigerat 2023-07-16 20:57 av Bo§e
Det var det jag menade att man kan göra själv med något salt av en färgande metall och så bara fylla på i någon reservoar penna eller tusch penna