Keramik iFokus

Keramik

Etiketterugnbränningventilation
Läst 145 ggr
GertrudRosa
0

Råd om ugnsrum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej igen. Jag har en gammal seeman ringugn som jag tänkte skröjbränna i/bränna lergodskakel. Har fått nys på en plats hos en granne och det har varit keramikugn där innan så trefas finns. Vill mest ha lite tankar om jag ska tänka på något, skickar med bilder på rummet. Har såklart tänk städa undan lite så att ugnen står fritt utan saker runtomkring, det är bra ventilation i rummet säger min "hyresvärd". han och jag undrar om det är bra om man sätter någonslags plåt under/på väggen bakom för att ugnen inte ska stå direkt på trä? Rummet är ganska stort.
Somsagt ska ugnen endast användas till max 1100 grader. Ungen ska stå där trefasuttaget är brevid glasdörren är det tänkt (se första bilden)
Ha en fin helg
Gertrud

Bo§e
1

Det kommer att gå fint att ha ugnen i det rummet.

Det är bra om ugnen står litet luftigt, och inte för nära väggen. När jag tittar på fotot, kan jag (med ögonmått) tänka mig att ugnen kan placeras "3 golvplankor" från väggen, ungefär.

Har ugnen något stativ, eller "ben"…?
Om inte, ställ den på 3 lecastenar, kanske 20 cm höga, så borde höjden över golvet räcka….och gärna en plåt under, även om plåten kanske inte betyder jättemycket, eftersom man ändå inte handskas med glödheta saker utanför ugnen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-07-21 19:02 av Bo§e
ler
1

Men så fint rum! Där får du det trevligt. Ja Bosse har ju sagt vad som ska sägas men en liten grej som jag har gjort med min ugn, (har också trägolv) är att jag har en gipsskiva under och den isolerar bra. Trevligt med en gammal Seemann ugn! Dom hade ju element nog

• Redigerat 2023-07-21 22:18 av ler
Bo§e
0

#2: Ja, det verkar finnas ganska många gamla Seemann-ugnar kvar.

De har visserligen inte kapacitet för stengods, men de gjorde stor nytta en gång i tiden, och har hjälpt många keramiker att ta de första stegen, inom en rimlig budget…

Gipsskiva på golvet är bra.
Men, spika en träram runt skivans kant, eftersom kanten lätt smulas sönder (irriterande) när man ständigt trampar på den….

• Redigerat 2023-07-21 22:48 av Bo§e
ler
0

Ja en träkant borde jag ha gjort, min är nu efter många år ganska trasig i kanten.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade den här bilden på en Seemann-ugn, stående på ett trägolv.
Den står på stenar, men det känns litet lågt.
Jag skulle nog - åtminstone - ha ställt stenarna på högkant eller lagt dit dubbla stenar, för att få litet säkrare höjd över golvplankorna….

GertrudRosa
1

Tackför svar! har en ställning av någonslags metall som höjer upp ugnen kanske 40 cm från golvet, men kanske bra med plåt ändå. Ska tänka på att inte ha ugnen för nära väggen!

Gertrud