Hemsida? Hur gör man?
Undrar hur man går tillväga för att fixa sin egen hemsida…. Basic data kan jag, har lätt att lära mig så jag skulle vilja fixa en sida själv. Tacksam för svar
Jag skulle också vilja testa att installera en hemsid. Några tips som är bra???
Jag vill också ha en hemsida! Har pratat länge om det men inte kommit till skott. Finns det någon som har ett tips om något bra program som en lagom datakunnig person kan använda?
En arbetskamrat sa en dag: Nej, dum är jag inte, jag har bara lite otur när jag tänker… Kan kanske gälla mig om jag ska fixa hemsida själv!
Ninak
En mycket bra sida för är www.webdesignskolan.se , där står det mesta man behöver veta och länkar till bra sidor. www.htmlsidan.se har också en del bra saker.
Man börjar alltså med att skapa filer i notepad eller anteckningar som slutar på .html eller .htm (kvittar vilket). En fil är en sida. Hur man gör dom står bra på sidan ovan.
Det krångliga i början tyckte jag var är att få ut sidan på internet, men det är bara fråga så kanske jag kan ge dig något tips.
#2 Det finns ett lätt och bra programm som heter "Front Page" som jag har använt en del, men nu programmerar jag bara för hand. Vissa säger att "Dreamweawer" ska vara bra.

Jag har one.com som webhotell, tre klick till din egen hemsida säger de… Men sätter man sig ner timmar i sträck så är det nog inte så krångligt. Det verkar som man slipper allt programering, lägger bara bilder och texter i en mall. Mitt mål är att ha en hemsida innan årsskiftet… Jag betalar 12 kr/månad och en avgift för domänregistreringen, fick helenalindberg.se (kolla inte, finns inget att se ännu!). Annars kan man få gratis hemsidor med reklam eller hos sin internetleverantör men då brukar man få krångliga namn. webdesignskolan.se var bra på att klargöra begrepp. Lycka till!

Jag har gjort min via One och betalar precis som helena ovan. Tycker det är helt klart prisvärt och måste också säga att deras support funkar super! Har aldrig gjort nåt via datorn innan och är faktiskt nöjd över resultatet, ett proffs ser väl hur många fel som helst men ändå…!
Vill varna för om ni blir erbjudna en "gratis" hemsida från en telefonförsäljare. De ringer ofta till nystartade enskilda firmor. De säjer att de vill göra sidan gratis för att kunna använda den att hänvisa till i sin marknadsföring.
Sidan blir snygg och kostar ingenting, men hyran på webb-hotellet som man måste använda sig av ligger på ca 500 kr/månad exkl moms.
En kompis nappade på detta, och det kostade henne ca 8.000 kr. Om man inte säjer upp abonemanget 3 månader innan det löper ut binder man sej automatiskt i 24 månader till.

En hemsida är väldigt bra att ha, jag hade sådan tur att det var en vännina till mig som kom en dag och sa "att nu har jag gjort i ordning din hemsida" sedan var det liksom klart.
Jag är väldigt tacksam för detta, då det visade sig att det är väldigt viktigt i dag,
Jag tycker dock att man ska försöka att få en kort web adress inte en sådan som är länkad till någon annan, typ det finns din studio bla bla bla det blir för långt och krångligt. Lägg hellre någon krona extra och få din egen adress.
Hur man gör? inte en aning, jag är alldelens för bekväm av mig för att försöka lära mig, jag drejar hellre.
Jättebra tips och varningar. Dags att börja!!
Bra tips!
Elorion, vi kan stötta varann i att göra hemsida… jag vill också…

Jag jobbar med att göra hemsidor :) ska ge er en drös tips här.
Registrera erat domännamn på loopia kostar kring 100-lappen.
Välj det som heter domänparkering.
Sen registrerar ni ett litekonto på manufrog.com kostar 100 kr per år. För det får ni både utrymme för hemsida och valfritt antal epostadresser kopplade till eran hemsida.
Sen kan ni logga in på ngt som heter c-panel och klicka på ikonen fantastico och installera wordpress som eg är ett bloggverktyg men som fungerar alldeles utmärkt även som hemsidesgrund. Man klickar bara på en knapp och fyller i lite fakta som epostadress önskat namn och lösenord etc…
Sen är sidan klar. Lätt som en plätt. Maila mig efter att ni registrerat namn och webbhotell så hjälper jag er gratis det går fort och är bara roligt att kunna hjälpa till!!
Så till en total kostnad av 200 kr har ni en enkel hemsida som ni kan administrera alldeles själv via ett system som påminner mycket om hur man skriver i det här forumet.
Det låter ju hur bra som helst. Tack för tipsen! Just nu känner jag mig helt urmjölkad på energi, ekonomi och skaparglädje… men det kommer tillbaka det vet jag. Kul med jul och Nyår, men skönt när det är över:))