Ungselement
Har en ganska bra fråga..
Jag har en top 100 naber..är väl kanske inte alltid så snäll mot den..dvs öppnar lite tidigt..nyglaserat gods..osv..
Men är det någon som vet vad sliter mest på elementen..
Tycker att jag byter lite väl ofta ibland..kör blandade bränningar från 950 i skröj till 1280 i stengods..
Det som sliter är endast belastningen, hur många Watt per kvadratcentimeter, bränner man med full effekt så blir belastningen så klart större än om man har reducerat effekten
Ja, i normala fall precis som skrivs i #1.
Om man bara bränner "vanliga" keramiska material, och på "vanligt" sätt, beror det mesta slitaget på lång exponeringstid i höga temperaturer.
Litet grand av tråden oxiderar bort vid varje bränning, och ju högre temperatur och längre tid i hög temperatur, desto mer försvinner….
Så ser det normala slitaget ut.
Att tänka på:
Tråden bygger upp sitt grå oxidskikt, som faktiskt hjälper till att bromsa förslitningsprocessen (inte helt men delvis), så man skall vara rädd om oxidskiktet och inte skada det.
Sedan kan ju andra saker inträffa, som är ohälsosamt för elementen, och får dem att förbrukas snabbare.
T.ex. ler- och glasyrrester som hamnat i elementspåren och som vid hög temperatur reagerar med trådens oxidskikt, och även själva metallen i tråden, och skapar lokala skador som förkortar elementets livslängd.
Elementspåren skall därför hållas rena, och dammsugas då och då.
Eller, om man råkat "kladda" glasyr på ett element…..det skapar en lokal skada.
Samma sak om tråden har kontakt med andra olämpliga material…t.ex. keramisk fiber…
Rökgaser bryter ner trådens oxidskikt och får elementen att förbrukas snabbare.
T.ex. om man skapar reducerande atmosfär i en elugn, och tillför olika bränslen….
Vattenånga i större mängd och vid exponering i hög temperatur bryter ner oxidskiktet på tråden och får tråden att förbrukas snabbare.
Dock inte så vanligt….men värt att veta.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-18 12:39 av Bo§e

#1: tack för svar:-)

#2: bosse vattenånga..menar du typ nyglaserat..att öppna för tidig sliter det..
#4: Ja, men nyglaserat m.m. innehåller så litet vatten (försvinner snabbt) att man inte behöver bekymra sig.
Men…bra att veta…..

#5: såg du att jag skickade lite bilder i ett privat meddelande..2 meddelanden
#6: Japp…se svar….