Ugn
Hej!
Hur mycket uppsäkrat måste man ha om man har en ugn på 26 KW
Räcker det med 32 ampere
Nej, jag får det till ca 37,5 A vid 26 kW (om det är en vanlig 3-fasugn), och då räcker det inte med 32A
(Men rätta mig någon, om jag räknat fel…)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1 Tror du har rätt Bosse, jag kollade lite på det när jag köpte ugn, vill minnas att 16 ampere räcker till ungefär 11-12 kW. Som jag fattar det beror det lite på hur elen är konfigurerad så ta det hela med en nypa salt.
Det vanliga är att ugnar har en Y-koppling mot gemensam nolla, och då fick jag ovannämnda siffra.
Men vilken ugn handlar det om…?
#3: Ja den biten med gemensam nolla är jag inte helt med på, läste det på gymnasiet men det var ett tag sen nu.
Om jag "fuskar" litet, och tittar på tabeller över ugnar, hittar jag en Naberugn på 27 kW, och där rekommenderas 50A säkring.
Nu drar den förstås inte 50A, men det kanske är "nästa" säkring över 32 eller 35A…..? (vet ej)
- Redigerat 2023-08-18 16:31 av Bo§e
Går säkringarna eller är det bara det att ugnen går långsamt
Om 32A säkringar håller för en 26 kW ugn, måste elementen vara väldigt slitna (men jag tvivlar på att det går alls…)
Eller, så har den inte originalelement….?
En följdfråga! Skulle man kunna koppla bort en slinga och köra längre utjämningstid i stället
Teoretiskt, ja…..men då får du en dålig ugn, som blir svår att få stabila resultat med….
Och den kommer dessutom att förbruka mycket element…
Ingen blir glad över en sådan effektsänkning…
Men, vad heter ugnen….?
- Redigerat 2023-08-18 17:47 av Bo§e
Jag ska kolla när jag kommer hem. Jag har en vedugn också som är lika stor. Så skulle kanske kunna köra skröj i denna
Ja, om du bara använder ugnen till skröj, kan du säkert sänka effekten en del….
Det är en Stanton
Stanton….då kan det vara en "K561" på drygt 500 liter.
Det är en bra ugn, men som stengodsugn behöver den definitivt alla 26 kW……
#13: tack