Ärvda burkar
Hej!
Jag har ärvt dessa burkar av en keramiker och har själv väldigt mycket att lära mig. Hur kan man använda dessa pulver?
Järnoxid har jag använt för länge sedan. Visst rör jag i det i vatten och målar på? Efter skröjning, innan? Kan man strö på blöt glasyr?
Och vad används de andra till? Cobaltous carbonate, reagent.
Marganoxid, brunsten. Är det samma sak, eller varför står både och på etiketten? Många frågor….
Du ska använda det till att färga in glasyr med, både röd och svart järnoxid går fint, den svarta har mera järn i sig så du kan minska mängden med den, kobolten är till blått eller lila om det finns nog av magnesium i glasyren. Gröna färger med kobolt om det finns titandioxid i glasyren. Mangan kan färga brunt, violett i alkaliska glasyrer och andra färger beroende på hur glasyren ser ut. Väldigt kortfattat och inte komplett beskrivning men testa
Brunsten är ett "folkligt" namn på mineralet Pyrolusit (MnO2), ur vilket mangandioxid (med samma formel) utvinns.
Men "i folkmun" har namnet Brunsten ofta använts till all mangandioxid, oavsett i vilket stadium den befinner sig…
Så…ja, det är samma sak…
Järnoxid kan som bekant användas till väldigt mycket, till infärgning av glasyrer eller engober, eller för olika slags dekoration.
Ett kul sätt att använda röd järnoxid är att slamma upp den med vatten, till en ganska tunnflytande blandning, och med hjälp av en fixérspruta eller "atomizer" spruta den över en ljus glasyr (obränd), så att den lägger sig i små fläckar eller droppar. Kan ge spännande, strimmiga effekter….
Koboltkarbonatet är ett väldigt starkt färgämne, så om du färgar in en glasyr med det, håll dig kring någon procents inblandning till att börja med, tills du lärt känna det.
Och fingrarna bör tvättas när man handskats med koboltkarbonat….annars stor risk för "blå tummar" på allt annat gods som man råkat ta i….🙂
#1: Nu skrev vi samtidigt igen….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-31 14:19 av Bo§e
#1: Tack för värdefull info! ☺️
#2: Tack för värdefull info! Ja, det är så jag använt järnoxid tidigare. Uppslammat i lite vatten, sedan svampade jag det på t.ex. sjöstjärnedekorationer på en mugg för att få lite liv. Men att låta det rinna eller stänka på vit glasyr ska jag absolut prova!
#0: ohhhh, har sökt röd järnoxid men ej hittat det. Vill testa en rakuglasyr med det i. Kan jag få köpa lite?
Heléne
#5: Absolut! Hur mycket? 1 dl? Har ingen aning om rimligt pris…
#5: Hur menar du? Det finns hos alla säljer lera/keramikmaterial, e.g. https://www.cebex.se/jarnoxidspansk-p-982.html?cPath=60_80