Keramik iFokus

Keramik

Läst 335 ggr
Fredrik1976
2

Infärgningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag håller på med denna lilla figur bilden är en ” digital3d skiss jag gjort” och skulle önska tips hur jag bäst frambringar liknande resultat infärgningar.

Köpa färdigblandade engober? Verkar vara små burkar…

Sett att det finns vattenfärger? Någon som testat? de är inte tvärbilliga men de kanske är dryga?

Jag och min som kommer starta upp ett projekt där vi gör massor av olika fantasiskulpturer i stengods likt denna. De kommer således bli många olika färger som används. Funderar vad som är mest ekonomiskt. Att köpa in massor av olika färgkroppar är ju inte tvärbillig

Kan jag blanda olika färger utifrån en vit Porslinslera som jag har?

Har en mängder av färgpigment från en byggnadsvårdsbutik , men då läste jag att det inte funkar att använda?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bo§e
2

Den är riktigt fin, tycker jag…🙂…och förtjänar definitivt att förverkligas…
Och kul att ha ett projekt med sonen, tänker jag…!

Min allra första "tekniska" reflektion, när jag ser bilden, är att "snabelnosen" skulle kunna leva litet farligt i stengodstemperatur, och av tyngdkraften böjas nedåt i ugnen….inga problem om figuren görs i lergods.
Den varma roströda färgen på bröstet vore väldigt lätt att åstadkomma med vanlig järnoxid, fast i så fall bränd som lergods. Vid stengodstemperatur bleknar järnoxiden och får en kallare ton…

Av porslinsleran som du har, kan du bygga ett brett sortiment av färgade engober, med hjälp av ett ganska begränsat antal färgkroppar, om du experimenterar med att blanda pigmenten med varandra.
Och, järnoxid kommer att vara din vän här, både ensam och för att justera fägrtoner….
Och porslinslerans vita färg är också en "färg" att ta hänsyn till i sammanhanget…

Blanda, anteckna, provbränn, så har du så småningom en stor reportoar med färgade engober.
Du behöver inte köpa "alla" färgkroppar, utan hålla dig till några grundfärger.
Och så förstås järnoxid, som justeringsmedium….

Pigmenten från byggnadsvårdsbutiken:
Ja, sådana är tyvärr ofta syntetiska nu för tiden, även om de har samma namn som sina förlagor…
Men jag tycker ändå att du skall provbränna dem…..något av dem skulle kunna vara äkta, och gå att använda…
Ge dem en chans…

Ja, det var några hastiga tankar….

Ett litet tillägg:
Jag skulle nog inte gå "hela vägen" (omvägen) genom att tillverka en svart engobe……
Antingen köpa en burk färdig svart engobe, eller så helt enkelt slamma upp litet svart lera och använda den "rakt av"…
Enklast…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-04 20:04 av Bo§e
Fredrik1976
0

#1: varmt tack för tipsen! Om snabeln böjd nedåt gör inte så mycket det blir roligt det med. Vet du hur det funkar med vattenfärgerna? Blir dom som man målar det, efter bränning? Eller har de en annan kulör innan bränt?

Klart man skulle kunna hålla sig till lergodstemp. Vad är normalt vid skulpterat?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bo§e
1

#2: "Vattenfärgerna" har oftast en ganska blek och tråkig kulör från början, men de kan ibland vara infärgade med något icke-keramiskt ämne, för att åtminstone bli lättare att skilja åt.
De får sin rätta färg först som brända, med en transparent glasyr ovanpå.

Samma sak gäller för de engober som jag föreslog här ovan.
Man måste bränna och glasera en "provkarta", och ha som stöd när man målar.

Figurer som den här, lämpar sig helt klart för lergods, som jag ser det.
Du slipper risken för deformation, godset krymper mindre, och alla färger kommer att bli starkare och varmare.

• Redigerat 2023-09-04 21:10 av Bo§e
Ferruma
1

Håller med Bosse, det låter som att du borde satsa på lergods

nennac
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#2: Jag har testat Amacos vattenfärger på vit stengodslera. På bild 1 har jag just målat vattenfärgerna på redan skröjbränt gods. Bild 2 visar samma platta efter dopp i transparent glasyr och bränd i 1240 grader.

Bo§e
0

#5: Ja, Amacos "färglåda" har ju färger som någorlunda liknar den slutliga färgen, åtminstone de flesta av dem…
Det kan bero på hur de är tillverkade. Kanske av frittat material.
Dessutom är dessa färger underglasyrfärg, och inga engober, vilket betyder att de har ett betydligt lägre lerinnehåll…

Bo§e
0

Tillägg till #1:
Om du blandar till egna engober och använder färgkropp, börja med att testa ca 4 - 12% viktprocent färgkropp i leran (om vi begränsar oss litet).
Ett undantag är "koboltblå", som oftast är väldigt stark….där kan du börja med 1 - 2% tillsats.

Om man inte vill ha rena, knalliga "signalfärger", kan man på ett enkelt sätt dämpa ner tonen med en aning järnoxid (för att nämna en enkel metod)

Fredrik1976
0

Toppen! Har just fått hem färgkroppar, nu ska det testas.:)

Ang när man kan måla. Måste godset vara bentort? Eller kan man måla då det är läderhårt?

Med vänlig hälsning,
F

Bo§e
0

#8: Eftersom det blir en "klassisk" engobe, utan några andra ingredienser än lera och pigment, bör du måla på läderhårt gods.

Men, små, tunna "duttar" kan faktiskt fastna på torrt gods också…testa….

Om du vill att engoben skall fästa på torrt gods, kan du magra den med t.ex. kaolin.

• Redigerat 2023-09-07 12:36 av Bo§e
Fredrik1976
0

#9: om jag blandar en 100ml Sats hur mycket kaolin ska jag behöva i så fall?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bo§e
1

#10: Väldigt svårt att ge ett exakt svar på. Det beror bl.a. på hur många % torkkrympning din Porslinslera har.
Gör en liten provserie med 10, 20, och 30% kaolin i din Porslinslera, och testa på torrt gods. Det är väldigt grovhugget, men visar "i vilket härad" du bör hamna.
Kanske får du justera och göra fler prover, men börja enkelt….
Testa också din "rena" Porslinslera på torrt gods, så att du ser skillnaden.

Testa fram detta innan du börjar färgsätta engoben.

Obs! När vi pratar procent inblandning, handlar det alltid om viktprocent torrt material och inte om volymer.
Annars blir det omöjligt att göra noggranna invägningar.
Vattnet får komma sedan, i lämplig mängd för att ge önskad konsistens.

• Redigerat 2023-09-07 16:56 av Bo§e
Fredrik1976
0

En del av godset är bentort, funderar isf om jag ska blanda underglasyr istället? Hittade ett recept med 50/50 kaolin/färgkropp sen glycerin till lagom konsistens. Men jag har inte glycerin. Är det skillnad på att köpa gripens kemiskt rena glycerin mot de man köper från tex cebex. Eller funkar det här tro? https://panduro.com/sv-se/produkter/lim-lack-tejp/lack/speciallack/glycerol-glycerin-250-ml-810008?gclid=CjwKCAjw6eWnBhAKEiwADpnw9uheDcjXQYcxMXzjvRrtYO38MOv0C7rSZWtHLOwqmNNbGXxMdU8QfxoCxbcQAvD_BwE

Glycerol, (glycerin) färglös. För användning till bl.a. såpbubblor, snöglober och för fläckborttagning, även som ingrediens i hudkrämer, tvål m.m. Endast för utvärtes bruk, används ej i koncentrerad form. Innehåll 250 ml. <br> TIPS! <br>1. fläckborttagning: fukta fläcken med Glycerol, låt ligga i några timmar före tvätt. <br> 2. såpbubblor: Glycerol gör såpbubblorna segare. Det finns en mängd olika recept på internet innehållande diskmedel, glycerol, socker och vatten. Sök dig fram till ditt favoritrecept. <br> 3. snöglob (glaskupa med vatten och glitter): koka upp vatten, låt svalna. Häll över vattnet i en glasburk. Droppa i Glycerol (upp till 1 tsk för ca 2-3 dl vatten).
ler
0

Glycerin är glycerin oavsett vart du köper det

Bo§e
2

#12: Vilket glycerin/glycerol som helst duger. Det är okritiskt, så länge det är vad som står på etiketten…

Underglasyrfärg blandas ofta i proportionerna ca 80/20 pigment/kaolin, men det går förstås också att ha en högre kaolinmängd…

Beredning av underglasyrfärg brukar traditionellt gå till så här:

1.
Torrblanda färgkroppen med kaolin.
Man brukar säga 4 knivsuddar färgkropp + 1 knivsudd kaolin, men det är inte så kritiskt…

2.
Jobba in litet glycerin i pulvret med en palettkniv, så att konsistensen påminner om "jordnötssmör" (= ganska tjockt och trögt)…

3.
Tunna ut med vatten, så att konsistensen lämpar sig för "akvarelliknande" målning.

Underglasyr målas lämpligen på skröjat gods.
Vissa färgkroppar fungerar bäst om de bara blir brända en gång.

Det är lätt gjort att måla för tjockt, innan man är van.
Om glasyren blir skrovlig och "slaggig" ovanpå dekoren, var det för tjockt målat.
Justeras med mer vatten.

• Redigerat 2023-09-07 18:10 av Bo§e
Fredrik1976
0

#14: tack Bosse till ett lättförstått svar🙌
Men som i mitt fall där en del av godset, ”snabelnosen” i detta fall har gått å torkat till bentorr, men övriga yta är torr men inte bentorr😀 vad skulle rekommendera att jag gör.

Förstår jag det rätt också att:

Kaolin/glycerin/pigment blir inte täckande, utan mer som vattenfärg?
Om jag vill ha den täckande hur gör jag då?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Bo§e
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#15:

1.
Vänta tills hela figuren är torr, eller om du tänker använda underglasyrfärg, skröja den först…

2.
Jodå, underglasyrfärgen blir täckande, målad "lagom" tjockt (men som sagt, inte för tjockt…)

Koppen på bild 1 är helt täckt med underglasyrfärg (utvändigt).
I det här fallet är den sprutad.
Bild 2: Ett underglasyrdekorerat fat från Turkiet.

• Redigerat 2023-09-07 18:32 av Bo§e
ler
0

#16 snygg kopp

Bo§e
0

Benämningar och begrepp….

Engobe och Underglasyrfärg kan sägas vara två ändar av samma skala……
Men var går gränsen mellan det ena och det andra…?
Jag har hört många olika tolkningar av de här begreppen….🙂

Fast nu kanske vi gled en aning utanför ämnet….

ler
0

Ja skillnaden är väl bara att en engobe är en färgad lera som bildar ett inte fullt ut smält skikt och en underglasyrfärg är väl bara ett färgande skikt som så klart kan innehålla en lera men då är det bara för att förbättra egenskaperna och inte för att bilda ett täckande skikt

Bo§e
0

Tillägg till #14:
Se upp med "koboltblå" färgkropp när du bereder ug-färg.
Den är oftast väldigt stark, och kan "svettas ut" blå färg i den ovanpåliggande glasyren, och ge ett "suddigt" intryck när den rinner med glasyren.

Det är lämpligt att minska dess färgverkan genom att mala samman (mortel) den med kaolin…..ibland ända ner till 98/2 % kaolin/färgkropp.
Betrakta sedan den mixen som "färgkropp" när du bereder ug-färgen enligt #14.

Om du vill undvika knalligt signalblått, kan du dämpa färgen genom tillsats av litet järnoxid i mixen….

Här får du göra litet tester….

• Redigerat 2023-09-08 17:45 av Bo§e
ler
0

Ja det finns recept på blå underglasyrfärg som har ännu mindre kobolt, ett recept från Sydafrika är 90 ball clay 1 koboltoxid och 1 järnoxid

Bo§e
0

Japp…jag skrev 98/2, men visst kan man ibland få gå ännu lägre, för att få den blå man vill ha…