Keramik iFokus

Keramik

Läst 58 ggr
Tjörnlera
2023-09-05 10:56
0

Ugnsproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej
Jag har en begagnad Cone art kiln. Jag är inte så bevandrad i bränning eller hur ugnen skall fungera men har försökt att läsa in mig. Min man är duktig på el men har ingen erfarenhet heller om hur ugnar skall/bör fungera. Hoppas på att någon i forumet har erfarenhet av ugnen o kan hjälpa mig🤗

Jag har bränt en del o Skröjbränning 980˚ fungerar fint men den krånglar vid Glasyrbränning.
Några gånger har det gått bra att bränna till 1240˚ men vid flera tillfällen har den stängt av sig o visat felmeddelande ” Tempstegring är mindre än 10˚/Tim”.

Jag har testat att alla element fungerar o alla glöder som de skall, har t.o.m. kört en tom ugn upp till 1250˚ vilket gick utmärkt.
Kan det vara att elementen är ”trötta” o inte klarar att värma upp godset utan bara ugnen?
Finns det nån regel hur mycket man skall/kan ”ladda” in i ugnen för att temperaturen skall hålla sig? Om man ska Byta element, skall alltid alla bytas då? Ja många frågor, hoppas på hjälp.

Bo§e
2023-09-05 12:22
1

Om elementen är hela (och om alla tre proppar är hela), låter det som om elementen är slitna, helt enkelt…
Du fick ett PM

"Don't Panic" (Douglas Adams)