Ugnsproblem
Hej
Jag har en begagnad Cone art kiln. Jag är inte så bevandrad i bränning eller hur ugnen skall fungera men har försökt att läsa in mig. Min man är duktig på el men har ingen erfarenhet heller om hur ugnar skall/bör fungera. Hoppas på att någon i forumet har erfarenhet av ugnen o kan hjälpa mig🤗
Jag har bränt en del o Skröjbränning 980˚ fungerar fint men den krånglar vid Glasyrbränning.
Några gånger har det gått bra att bränna till 1240˚ men vid flera tillfällen har den stängt av sig o visat felmeddelande ” Tempstegring är mindre än 10˚/Tim”.
Jag har testat att alla element fungerar o alla glöder som de skall, har t.o.m. kört en tom ugn upp till 1250˚ vilket gick utmärkt.
Kan det vara att elementen är ”trötta” o inte klarar att värma upp godset utan bara ugnen?
Finns det nån regel hur mycket man skall/kan ”ladda” in i ugnen för att temperaturen skall hålla sig? Om man ska Byta element, skall alltid alla bytas då? Ja många frågor, hoppas på hjälp.
Om elementen är hela (och om alla tre proppar är hela), låter det som om elementen är slitna, helt enkelt…
Du fick ett PM
"Don't Panic" (Douglas Adams)