Lerkran/lerkvarn
Hej. Ni med erfarenhet; vad tänker ni om lerkranar/lerkvarnar- för en mer hobbykeramiker än professionell mwen som ändå tycker det blir många kilo lera att återvinna. Hur ska man tänka vad det gäller storlek,vaccuum etc?
Tror du klarar dig med en mindre kvarn. Anledningen att du skaffar en är inte för att du inte annars hinner återvinna allt spill du producerar utan för att spara på kroppen lite. Det är jobbigt för axlar osv att knåda lera. I det perspektivet spelar det förmodligen mindre roll om det tar en timme eller två att få all lera genom kvarnen.
Oklart om vakuum är viktigt eller inte. Jag har en Radcliffe utan vacuum och det känns inte som nån alvarlig begränsning. Beror på hur du vill jobba antar jag. Det kvarnen löser för mig är att homogenisera den återvunna leran, hårda klumpar jämnas ut. Jag kommer ändå att knåda leran innan jag drejar den så eventuella luftbubblor löser sig ändå. Nu hör det väl till saken att Radcliffe kvarnen är väldigt bra på att ta bort luftbubblor trots att den saknar vakuum, oklart om det gäller andra kvarnar också.
Om du tänker att du skall köra olika leror genom kvarnen och också inte vill att de blandas med varandra så är det bra om det är enkelt att plocka isär och göra rent. Personligen har jag struntat i det, vi kör allt genom samma kvarn. Dels för att det är en massa jobb att göra rent kvarnen men också för att den är rätt gammal och en massa muttrar inne i kvarnen är rostiga bortom stadiet att de går att få loss utan att han sönder dem. Min verkstad, som jag delar med ett gäng kompisar, har vad det verkar som primärt fokus att producera vedbränd keramik så det spelar inte nån jättestor roll vad det är för lera i kvarnen så länge den klarar kägla 10 och inte innehåller en massa udda saker, typ mangan. Om det är viktigt för dig att leran som kommer ur kvarnen är samma samma varje gång så får du antingen bestämma dig för en lera och sen hålla dig till den eller spendera tiden med att göra rent kvarnen.
Instämmer med Björn.
Om du jobbar småskaligt, är det en fördel om maskinen är liten.
En stor maskin kan tvärtom bli en ren nackdel i en liten verkstad.
Och, om du frågar mig, är vacuum inte alls någon nödvändighet för att producera bra lera.
Det handlar mer om hur man kör leran genom maskinen, vilket har en liten "lärokurva", som allt annat…
Nu existerar inte Ratcliffe sedan ganska många år, men en nuvarande liknande tillverkare är Gladstone, Stoke-On-Trent, och deras "G49" är en liten och enkel maskin, som är väldigt lätt att demontera för rengöring.
https://www.cebex.se/files/Data%20sheets/Data_G49E-161031-01SE.pdf
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-09-17 20:04 av Bo§e