Bentonit?
Bentonit är något jag glömmer att blanda i när jag fixar nya glasyrer.
Hur gör ni?
Använder ni alltid Bentonit?
Finns det sätt att ha i det i efterhand utan att det blir till geléklumpar?

Jag kör bara med bentoit om det ingår i reseptet (vilket inte är så ofta) , inte annars.
Jag vet att andra alltid lägger till bentonit varför har jag inte förstått, jag har inte haft några problem med mina glasyrer.
Bentonit är ett måste. Tillsätter ca: 1% i torrvikt. Det enklaste sättet att tillföre bentonit är att blanda det i glasyren innan du tillsätter vatten. I färdig glasyr tror jag det är enklast om du blandar bentonit med vatten och låter det svälla över natten. Sikta det separat ett par ggr. med mera vatten.

Varför måste man ha bentonit i glasyren? Är det för att den inte ska sjunka? Det har jag inte använt mig av tidigare. Kanske måste börja med det då:D

Ingvar jag vill också vet varför du säger att man måste ha i bentonit.
"För att Anders Fredholm säger det", denne glasyrguru bör veta.
Ajajaj, Sannas, alla ska ifrågasättas, även Anders Fredholm!
Jag sätter inte bentonit i om jag har minst 10% av annan lera i receptet. Då tycker jag det går bra utan.
Men jag kan ju ha fel!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Sannas
He he… ja den argumentationen funkar inte på mig. Fredholms gurustastus i all ära men mina glasyrer funkar fint även utan bentonit.
Tanken med bentoniten är väl ändå att den ska bli lättare att röra upp och inte sätta sig så mycket. Om nu glasyren inte sätter sig speciellt lätt så varför tillsätta något som inte bevhövs? Speciellt inte med argumentet "nån sa att det va bra".
Håller helt med zzaga ,använder knappt någon bentonit alls i våra glasyrer. Bentonit använder när vi gör porslins lera .
När jag ändå startat tråd om vad som ska i eller ej i glasyrer…
Om en glasyr "dammar" av sig lite väl mycket, hur gör ni?
Nån gång hört att man kan blanda i lite tapetklister (?) fast det var länge sen och nu tvivlar jag på om jag hört rätt. *ler
Ska naturligtvis även tacka för alla bra tips och synvinklar på Bentonit!
Tack tack!

jag kör bentonit som allmänt botemedel mot sedimentering och dammande ytor. Tycker det funkar bra!
En testanvändare på keramiksajten.

Lerskapare
Menar du att bentonit skulle hjälpa mot att glasyren blir dammig?

Ja det gör det, eftersom det binder glasyren som all lera! :)
En testanvändare på keramiksajten.

Ja naturligtvis! :D
Tack så mycket lerskapare - du har tydliggjort Fredholms ställningstagande och även mitt eget.

Vilken tur att jag har så bra glasyrer :D