Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 223 ggr
MaritiKristianstad
0

Underglasyr och glasyr =same same?

Hej,

Säkert en jättedum fråga men nu har jag verkligen försökt läsa mig till detta utan att lyckas.
Är Underglasyr samma sak som ”vanlig” glasyr bara det att man använder under annan glasyr? Kan jag använda samma transparenta glasyr med färgkropp till båda syftena? Eller hur fungerar det egentligen?

Bo§e
4

Hur förklarar man det här kortfattat…? 🙂

Nej, det är inte samma sak…

Glasyr är, enkelt uttryckt, ett "glas", dvs kvarts som smälter med hjälp av ett fluss, och flyter "lagom" trögt med hjälp av ett lerämne, t.ex. kaolin.
Glasyren skapar en "yta", matt eller blank, transparent eller infärgad.

Underglasyrfärg kan sägas tillhöra gruppen "dekorfärger", och det är inte alls någon glasyr.
Underglasyrfärg består av ett pigment, stabiliserat av en mindre mängd lerämne (t.ex. kaolin), blandat med vatten och oftast något penselmedium eller annat organiskt bindeämne.

Kort sagt, en ganska stark pigmentblandning, bunden med litet lerämne, avsedd att ligga under en glasyr, vilken skapar själva ytan och framkallar den tänkta färgen på den underliggande underglasyrfärgen.

Underglasyrfärg appliceras som regel ganska tunt, på ett "akvarelliknande" sätt, oftast på skröjat gods, och täcks sedan av en glasyr.
Därav namnet underglasyrfärg (ibland ug-färg)

Jag vet inte hur ordet "underglasyr" har fått spridning, men det kan leda till tron att det skulle röra sig om något slags glasyr, vilket blir litet missvisande.

Ovanstående beskrivning gäller traditionell underglasyrfärg, men egentligen finns det ingen skarp gräns mellan engobe och underglasyrfärg, eftersom mängden lera i färgen kan variera.
En underglasyrfärg med extra mycket lerämne i förhållande till pigmentet, övergår till att bli "engobe" någonstans på skalan, och det är svårt att säga var man skall sätta gränsen mellan de olika benämningarna…
Kanske skall man kalla det engobe, när lermängden är så stor att inget organiskt bindeämne/medium längre behövs….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-20 17:32 av Bo§e
MaritiKristianstad
1

Tack så hemskt mycket för förklaringen! Du gjorde det väldigt bra!! Det innebär att jag behöver något annat än min transparenta glasyr att blanda färgkropparna med ifall jag vill använda det som Underglasyr. Fast om jag förstår dig rätt så skulle jag kunna använda en väldigt vattnig engobe 🤪?

Bo§e
2

Ok, du har färgkroppar…?….så här gör du underglasyfärg, "old school"….

1.
4-5 knivsuddar färgkropp läggs på en glasskiva eller tefat.

2.
Lägg på 1 knivsudd kaolin, och torrblanda med en palettkniv.

3.
Lägg försiktigt dit en liten "dutt" glycerin, och "knåda runt" alltsammans med palettkniven, så att du får en plastisk "klump" med ungefär samma konsistens som jordnötssmör. Då vet du att mängden glycerin är ungefär rätt.

4.
På ett fat, eller i en liten burk, späd "klumpen" med vatten, så att konsistensen blir tillräckligt tunn för att målningen nätt och jämt täcker, på ett "akvarell-liknande" sätt.
Provmåla på skröjat gods medan du späder, tills du hittat rätt konsistens.

Klart.

Vad är "lagom tunt"…?
Om glasyren blir skrovlig och "slaggig" ovanpå dekoren efter bränning….ja då var färgen för tjock, och du får tunna ut litet till….

🙂

• Redigerat 2023-09-20 19:25 av Bo§e
Ulla
0

Här är en länk till en artikel som LenaR skrivit. Kanske du kan få några användbara tips där.
https://keramik.ifokus.se/discussion/803753/riva-farg

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Bo§e
0

#4: Bra länk…!
Jag tog inte upp rivning av färg eftersom färgkroppar oftast är så finkorniga att det inte är alldeles nödvändigt.
Oxider kan däremot vara mer grovkorniga, och då kan rivning bli nödvändig för att pigmentet skall få tillräcklig spridning….

Och javisst, ball clay eller kaolin spelar inte så stor roll…

• Redigerat 2023-09-20 19:48 av Bo§e
ler
1

Nej kaolin eller ball clay spelar mindre roll. Man kan använda den glasyren som det senare ska glaseras med som flussmedel till underglasyrfärg, lite glasyr , kaolin och mest färgkropp. Man kan också använda fritta och fältspat, kaolin och kvarts och något färgande. Det hela beror på temperatur och val av färg. Naturligtvis kan man göra som Bosse säger och då får man testa hur tjockt lager det ska vara. Möjligheterna är oändliga.

MaritiKristianstad
0

Tack så hemskt mycket för all bra information. Jag inser att jag har lite att lära mig och jag ska börja med att läsa på kring allt ni har tipsat om!!

Bo§e
0

Ja, sätt igång…..och börja enkelt, så kommer det att gå fint…
🙂
Därefter är möjligheterna oändliga, precis som Ler säger….

• Redigerat 2023-09-20 23:00 av Bo§e
Susanne Sundström
0

#1: Jag brukar förklara att det är UNDER glasyr :)
Och sedan fortsätta med något liknande som du förklarar det. Även om mina förklaringar inte på långa vägar är så pedagogiska och tydliga som du förklarar det!

Jag tycker som du Underglasyrfärg är mer tydligt.

//Susanne Sundström