Keramik iFokus

Keramik

Läst 94 ggr
evajennymaria
0

Peacock glaze?

Jag behöver lite hjälp att tänka på hur jag kan få en sk Peacock Glaze effekt utan att behöva köpa färdiga glasyrer. Jag har allehanda glasyrer, oxider, färgkroppar och råvaror och vill gärna slippa köpa mer grejer.

https://www.maycocolors.com/peacock-technique/

Hur ska jag tänka? Är det sista lagret glasyr eller prickarna som ska vara extra flussiga? Kan jag experimentera med tillsats av dolomit tex för att få fram effekten?

Peacock Technique
bjorn.lindberg
1

#0: Vet inte med nån säkerhet men det känns som det är prickarna som borde vara extra fluxade. Antar att du kan ta nån glasyr som känns som en prick kandidat och tillsätta 5-10 delar av nån fritta tills det rinner så mycket som du vill. Just dolomit vet jag inte om det gör så värst mycket för dig, innehåller rätt mycket magnesium så jag tänker att det inte rinner så mycket. Kan va att det funkar, du får prova.

Det är nästan helt säkert en del testning som behöver göras. Om du inte redan gjort det så sätt dig och dreja ett gäng, säg 50-ish, små skålar som du kan testa på.

ler
1

Nej enig med ovan, dolomit är inte det du ska använda snarare litiumkarbonat om du bara vill tillsätta något i en existerande glasyr. Och som Björn också skrivit så kan man använda sig av en fritta, problemet är bara att då måste du få den från annat håll än vad som finns i Sverige

Bo§e
0

Ja, som Björn och Ler skriver…

Om du vill jobba med bollspruta, som visas i filmen, kan det hända att vissa glasyrer är litet för "oplastiska" för att komma genom det fina munstycket. Det går att avhjälpa genom att tillsätta någon "förtjockare" som t.ex. CMC eller Carrageenan. Glasyrlimmet "Kur 5" fungerar också bra.
Även vattenmängden spelar förstås en roll här.
Och…sikta..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-10-17 12:51 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#2: Litiumkarbonat är en bra ide. Funderade på fritta A2120P och 3069P, finns det nån anledning till att de inte skulle kunna fungera? Och i så fall vad hade varit lämpligt?

evajennymaria
0

Jag har litium, så jag får bara dreja en hel drös med små skålar och börja experimentera.

bjorn.lindberg
0

#5: Kul, skriv gärna igen när du har några resultat, alltid kul att se hur det går.

ler
0

3069P har 0,5 magnesium så den blir lite stel men 2120P är nog den bästa som finns att köpa i Sverige. Det finns väldigt många som skulle vara bra men det är då minst 50 kg man måste köpa så det är väl inte så intressant

bjorn.lindberg
0

#7: Nä det blir ju lite mycket med 50 kilo.