Sprickor i ugnslock
Hej đ blev bekymrad dĂ„ jag öppnade en skröjugn och sĂ„g att sprickorna i locket blivit vĂ€rre o att en liten bit ser ut att lossna.
Ugnen Àr ca 20 Är gammal och Àr körd pÄ hobbynivÄ. Bara lergods och jag har aldrig öppnat ugnen förrÀn den Àr nÀra 100 grader.
Vad ska jag göra? Kan jag köra ugnen ÀndÄ?
Ser inte sÄ dramatiskt ut just nu, sÄ du kan köra vidare.
Som det ser ut pÄ bilden, pÄverkar det inte brÀnningarna.
Men hÄll koll pÄ om det blir vÀrre.
Om sprickorna utvidgas sĂ„ smĂ„ningom, bör du tĂ€ta med keramisk filt, som du petar in med t.ex. en glasspinneâŠ.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-10-17 12:31 av Bo§e
#1: Ibland har locket ett gÀng skruvar som gÄr att skruva till sÄ att locket blir tightare, tÀnker pÄ Rohdes toppmatade ugnar tex. Oklart om det finns sÄdant pÄ denna ugnen, gÄr inte att se pÄ bilden.
#2: Ja, om sĂ„dana skruvar finns, bör man förstĂ„s börja med dem, och justera sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„râŠ.
- Redigerat 2023-10-17 13:07 av Bo§e
#1: tack för svar, fÄr hÄlla koll
#2: ska kolla om det gÄr
#2: fanns inga skruvar att justera vad jag kan se. Ska bestÀlla keramisk filt. Hoppas det inte Àr sÄ dyrt.
#7: Om du ger oss lÀnken till fibern istÀllet för en skÀrmdump sÄ kan vi kolla vad det Àr och i fall det funkar.
Det Àr nog inte tÀnkt till högre temperatur skulle jag tro
#8: ok ska försöka fixa det.
#0: https://www.pmc.se/product/keramisk-filt-18x18-cm-ca-10-mm-tjock
Jag skrev o frÄgade o denna filt frÄn pmc tÄl upp till 1260 grader sÄ borde ju fungera
#11: Den verkar ok.
Men om man vill brĂ€nna till 1280? Ăr det inte bĂ€ttre att köpa nĂ„got som tĂ„l högre temperatur
Jo, om man hittar nÄgon sÄdan fiber skall man förstÄs vÀlja den.
Men fibern "smÀlter" inte om man överstiger 1260°C, utan snarare "sintrar" litet grand. och om den sitter inpressad i en spricka, kommer den att ÀndÄ att sitta kvar, och göra nytta.
Men, som det ser ut pĂ„ bilden hĂ€r ovan, tycker jag inte att det krĂ€vs nĂ„gon Ă„tgĂ€rd alls, Ă€n sĂ„ lĂ€ngeâŠ
- Redigerat 2023-10-18 20:16 av Bo§e
#13: jag kör bara med lergods Àn sÄ lÀnge
#14: okej, men bra ha hemma i alla fall đ