Helt nybörjare..
Jag har en fundering som jag säkert tror ni kan svara på..
Jag köpte en begagnad keramikugn som jag ska ha för att bränna formgjuten keramik i och på köpet fick jag massor med burkar som innehåller glasyrer i alla möjliga kulörer som har använts för kursverksamhet.
Men eftersom jag bara använt flytande glasyrer till min kallmålade keramik som jag håller på med, vet jag inte vad jag ska göra med dessa burkar.Det verkar vara helt torrt eller en klump bara i burkarna som pulviserar sej när man petar på det.
Ja som ni ser är det en ny upplevelse för mej detta, men jag är nyfiken av mej, hur gör jag?

Antagligen har glasyrerna torkat så det är bara att tillsätta vatten o sila. Svårt bara att veta vad det är för glasyrer om det inte står nåt på, vilken temp? mm?

Det kanske inte är vanliga glasyrer som man skall doppa/hälla heller, det är kanske engober eller penselglasyrer, eller underglasyrer. Står det ingenting alls på så är det nog bäst att försöka fråga dom du köpt det av. Annars kan du ju blöta upp det och testa på lite grejer och bränna så ser du vad som händer, men ställ något under ifall det rinner mycket.

Jag står också med samma dilemma och ska göra min första bränning nu efter nyår. Jag är verkligen osäker på om det bara är att dra på den som en vanlig bränning eller om jag ska tänka på något speciellt. Tänkte köra lite saker som jag inte är så rädd om som en första test.

Nu så har jag skrivit ner det som står på burkarna..
Lergodsglasyr 3981-1 Brun täckande
Svart glasyr 5401
Grön täckande 3881-4
O.S.V
ES engobe anbringas på den täckande eller torra leran.
Finns en burk med koboltoxid?
Seemann Stockholm står det på nästan alla burkarna och därifrån kommer också ugnen.
Ja det är vad jag kan tyda på burkarna är tacksam för tips hur jag gör med dessa torra glasyrer och om jag kan använda dom.
Seemann finns fortfarande kvar, så du kan vända dig dit och höra efter vad de övriga glasyrerna är. Antagligen lergods de med. Det finns en länk på vår länksida.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ja det är nog det bästa, så får du veta säkert vad det är. Men det verkar ju vara glasyrer och engober till lergods.

Jag har min ugn från seeman, den har varit jättebra i ca 20 år!

Någon som har en ringugn därifrån?
Igår brännde vi för första gången och det ser ut att gått bra, vilken lycka på årets sista dag!!
Ugnen exploderade inte huset står kvar och keramiken höll och jag har för första gången i mitt liv brännt hemma, helt på egen hand med min "nya" ugn.
Tänk vilket bra slut på år 2007
Gott slut & Gott nytt på er alla det här var ett trevligt forum.
jo min lilla lilla och väldigt gamla elugn är ringar och från seeman… men jag kan väldigt lite om den. Den funkar dock :) det är tre eluttag på den som man får stoppa i i lagom takt :)