Keramik iFokus

Keramik

Läst 127 ggr
bjorn.lindberg
1

Titangul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, var och tömde vedugnen i går, hade ett gäng muggar med följande på:

Kaolin 50 90
Ball Clay TWVD 10
Titaniumdioxid 7

Är det nån som vet hur den gula färgen blir till?

pyromanen
0

Alla gula saltengober jag testat innehåller titan (eller rutil som ju innehåller titan) och gröna är ofta kobolt + titan (blått plus gult) . Men du kanske menar mer tekniskt hur titan kan bli gult 🤔

bjorn.lindberg
0

#1: Ja precis, vad är det som händer basically.

ler
0

Det är titanet som tar åt sig järn från dom andra råmaterialen och det blir då gult.

bjorn.lindberg
0

#3: Har läst lite mer, av färgen att döma verkar det vara rutil. Enligt wikipedia:

Thermodynamically, rutile is the most stable polymorph of TiO2 at all temperatures, exhibiting lower total free energy than metastable phases of anatase or brookite.[7] Consequently, the transformation of the metastable TiO2 polymorphs to rutile is irreversible.

Antar att det är det man får om man bränner det tillräckligt länge. Hade varit intressant att prova med ett kaolin som han en mindre mängd järn och se om färgen ändras alternativt försvinner.

ler
0

Jo om du hittar material som är helt fritt från järn så blir det inte gult men det finns ju i stort sett inte, men med minskad mängd blir det så klart ljusare

nyburgaren
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kobolt rutil kan bli en trevlig grön färg också

ler
0

Ja det brukar bli en väldigt fin grön färg med titan och kobolt även på längre temperatur

bjorn.lindberg
0

#6: Reitz Green har jag provat några gånger, https://glazy.org/recipes/4018, tjusig men blir lätt väl mörk i veden,

bjorn.lindberg
0

#5: Tackar för input, skall kolla om det blir nån skillnad med Zettlitzer kaolin nästa gång jag är förbi Cebex

ler
1

Det som kan vara bra är bor i en titangul och reduktion är inte bra om man vill ha en klar gul så elugn är att föredra

bjorn.lindberg
0

#10: OK bra tips, min kollega i verkstan frågade om just samma gula färg i elugnen, har inte provat själv.