Ventilation/ avledning av avgaser
Har en Kittecugn ( ECO 95S) i en stor rymlig lokal .
Fick rådet att ansluta ett spirorör till ventilationsröret på ugnen .
Är det någon som har en bild på hur det kan se ut ?
https://www.hornbach.se/p/ventilationsror-o160x2000mm/6331400/ Det är sånna de menar, kallas ventilationsrör också, 70-100 mm är lagom till en Rohde ugn
- Redigerat 2023-11-03 10:36 av bjorn.lindberg
Här är ett bra exempel på hur man kan göra..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-03 10:53 av Bo§e
#2: tack ! Får försöka anlita någon som kan hjälpa till !
Hej! Jag är också på gång med att sätta upp ventilation för min första ugn. Alla kanalfläktar jag tittat på verkar ha max-temp på 60 grader för utsugsluften. Även den som är länkad i videon från keramiklampan.se. Är det viktigt att ha en huv för att få med mer luft från rummet blandat med den varma ugnsluften eller kan jag ansluta direkt med spirorör och använda fläkt med Max 60 grader?
#4: Maxtemp 60°C är helt ok, med god marginal…!
Du vill ändå inte ha mer än max 40-45°C i rummet av flera skäl *** , och fläkten kommer att se till att temperaturen hålls nere.
Utsugsluften blir inte mycket varmare än i rummet som helhet…
Så…helt ok.
Huven som du ser på filmen är bra, men inte alldeles nödvändig.
Luften i rummet kommer ändå att omsättas, med eller utan huv.
*** Vid rumstemperatur över 40-45°C finns risk för att styrningens mätvärde förskjuts, vilket leder till felaktiga brännresultat.
Ventilationen måste m.a.o. vara tillräckligt effektiv för att klara detta.
- Redigerat 2023-11-04 15:29 av Bo§e
Tack för hjälpen Bosse, det var fint att höra!
#5 och #6: Det är en smart åtgärd att koppla ett "fartreglage" till fläkten (visas på filmen).
Den måste ju inte gå med full fart hela tiden.
(Tänker på trivseln, om man jobbar i samma rum)
#4: Jag har en kanalfläkt som drar luft från ugnen, kanske 2 meter rör innan fläkten. Jag har mätt på röret med en IR termometer, blir sällan ens 30 C. Hade samma fundering som du.